Dag 12 på resan 15/7 Onsdag

+25 när vi vaknade vid halv nio och tog ut hundarna. Brödbilen kom och vi köpte baguetter till frukosten och till lunch. Det svenska paret kom och sade hejdå, de var ivriga att komma iväg till Normandie. Jag gav dem koordinater till ytterligare några ställplatser och tipsade om sevärdigheter. Vi ska åka söderut idag och hoppas att det inte ska bli alltför varmt. Men det är ju ett massivt högtryck över Frankrike just nu så vi befarar att det blir väldigt varmt. Här i Prefailles är det molnigt nu på morgonen.

Det blev väldigt tyst när alla fransmän som firat sin nationaldag här åkte. Ett par gick nyss förbi med gummistövlar och hink. De skulle gå ned till stranden för att plocka snäckor eftersom det är ebb just nu. Semester 2015 Frankrike 109

Vi hittade inte till den gata där man skulle betala ställplatsavgiften, hur vi än snurrade runt så det fick bli springnota denna gång. Nåväl vi hade ju bara stått parkerade en natt så det var väl inte hela världen. Men det kändes lite dumt trots allt. På vägen stannade vi vid en Super-U marknad för att tanka. Det var lite bökigt att ta sig in, men vad gör man inte för lite billigare disel.

Sen bar det iväg ut på landet och vi såg en herrans massa kor och hörullar. Vi stannade vid en air de picknick och hittade lite skugga, vilket var behövligt. Lite bröd, ost och kalles kaviar smakade väldigt gott. Klockan 15.00 rullade vi in i Sainte Maure-de Touraine. Här var det riktigt turistigt, med en damm för bad och en för wakeboard åkning. De har gjort så för att att slippa stora vågor från Atlanten. Solen står högt på himlen och det är +31 i skuggan. En vacker ardennerhäst kom förbi med en vagn turister.

Semester 2015 Frankrike 119

Hundarna sover och vi tar det lugnt, när vi nu ställt oss med nosen mot dammen för wakeboardåkarna. Roligt att ha något att titta på. Vi står plant på asfalt och en vind svalkar skönt i värmen.Semester 2015 Frankrike 124

Detta verkar vara ett populärt ställe bland de franska husbilsägarna. Ställplatsen heter LÁiguillon-sur-Mer  N 46.19.53  W 1.18.29 och kostar 5 euro/dygn och för 2 euro får man 70 liter vatten. Vi har gratis wifi, vilket gör att vi kan kolla mailen mm. Ringde våra nära och kära för att uppdatera dem om att vi och hundarna mår bra. Här är fina områden att gå med hundarna. Vi gick ut på vallen mot havet och tittade mot horisonten. Dagens etapp blev 16 mil och det kändes väldigt kort. Semester 2015 Frankrike 083Semester 2015 Frankrike 122