Nytt värmerekord

En grad varmare idag +41 och nu ser jag fram mot i morgon då det ska bli tre grader svalare. Ikväll när det endast var +34 kändes det riktigt svalt och skönt. Tänk så fort man vänjer sig. Vi försöker vara mer inomhus på förmiddagarna då det är som varmast och hundarna verkar uppskatta det.

Än så länge orkar vår ac med och det är vi glada för. Men vi har ju våra portabla om det skulle bli för varmt inomhus. Vi håller koll på temperaturen hela tiden och nu när vi har draperiet framför ytterdörren håller vi värmen borta.

Jag gjorde som jag brukar göra idag och blötte ner en frottehandduk och baddade först Lino som verkligen tycker om detta. Han älskar ju inte vatten annars men något ville jag göra så att han kanhålla sig sval. Jack älskar ju vatten så han ville inte att jag skulle sluta. Jag har börjat lägga deras vattenflaska i kylen för vinkylen orkar inte kyla vattnet eftersom jag måste fylla på flaskan flera gånger om dagen.

JR var till vår läkare idag och han är jättenöjd med nya cykeln som vi ju döpt till envo. Jag tänker prova den vid ett senare tillfälle. Vår tesla var alldeles för hög för mig men envo är mer i min storlek. Idag kom även korgen till pakethållaren som är perfekt att ha inköpen i.

I morgon bär det av för JR igen men då i hyrbil till ögonläkaren i Beziers för efterkontroll. Han tar ju ingen medecin längre och efter att han fått nya glasögon har han inga problem med sina ögon. Jag och hundarna stannar här hemma där de har en chans att svalka sig.

Varmt, varmare, varmast

Rekord i tempertur hade vi idag +40 i skuggan och ja det var förbaskat varmt, men inte fruktansvärt. Jag har inte badat idag då mitt hår behövde tvättas och det går ju lika bra att duscha som att bada, även om det inte är lika roligt. I morgon ska jag definitivt bada. Just nu har vi inte något vatten som kan kallas kallt i våra kranar utan det är ljummet. Så hundarnas vattenflaska ligger i vinkylen så de får lite kallare vatten. Våra vattenflaskor har vi alltid i kylskåpet för vi bubblar ju vårat vatten.

Två patroner har min vattenpistol och den plockade jag fram idag. Jack tyckte det var roligt att leka med den. Men vattnet tar slut alltför snabbt så jag kanske ska köpa en tyngre kaliber? Vi får se om JR kanske kan hitta en på Super-U. Fast det får bli på fredag då han ändå ska dit och handla.

Vi har ju två soptunnor och den gula rullar vi ut på söndagar och när den är tömd byter vi den på måndag kväll till den gröna som är allmanna sopor. Idag tisdag gick JR bort och skulle hämta hem tunnan, men vår tunna stod inte där. Vi har ju husnummren på tunnorna och det stod en annan grön tunna där med ett annat nummer. Först tänkte JR att då tar jag väl denhär då. Men han ville se att den var tom och till sin förskräckelse var den inte det. Det kryllade av tjocka vita maskar på botten av tunnan. En snabb blick sade att den hörde hemma i ett hus längre upp på gatan. Han gick bort till huset och där längst upp vid garaget stod vår tunna. Efter att ha ropat några gånger , gick han upp för infarten och greppade vår. En kvinna kom utspringande och efter att JR förklarat kunde hon inte neka till att hon hade tagit vår tunna. Undrar om de tagit vår tunna med flit eller fick en chock när de öppnade locket? Lite lurt är det för det har aldrig hänt på sju år att någon tagit vår tunna. Kanske tänkte de att vi skulle ta hem deras och när vi sedan sett maskarna, gjort rent den och vid nästa tömning ta tillbaka sin egen?

Gissa om jag är glad över att JR lyfte på locket innan vi hade masktunnan hemma hos oss. De kanske inte trodde att ”svenskarna” skulle våga komma och byta? Vad gör man av likmaskar, för det var väl det de var? Usch, jag ryser av blotta tanken.

Det var vår rafflande dag och jag hoppas att det räcker för många veckor framåt. Nu vill jag bara ha lugn och ro. JR har tid hos vår läkare i morgon då recepten ska förnyas. Han tar evon dit och det blir hans premiärtur.

Värmen stiger varje dag nu

Vi har inte haft lika varmt som I Landes där det varit +44 idag utan vi fick nöja oss med +36 och det räckte bra tycker jag. Jag har tagit fram ångborsten och vattenpistolen idag. Den första tycker Lino väldigt mycket om och efter att jag borstat honom var Jack villig att låta sig borstas. Han lade sig till och med på rygg så att jag skulle borsta hans mage. Vattenpistolen är inget Lino tycker om men Jack tyckte att det var jätteroligt att hoppa efter vattenstrålarna som jag sköt upp i luften. Inte så konstigt eftersom han älskar vatten.

Jack älskar att ligga på rygg och titta på världen från det perspektivet. Något annat han alltid gör är att lägga sig ivägen för JR när han sopar gräsmattan ute. Idag var de två iväg och klippte Jacks klor och jag gav Lino en mysig egentid. Han var lite förbryllad först att de åkte men sedan tog han det med ro. Inget ylande eller gråtande och det känns så skönt att han blivit så lugn och stabil.

Vi hade en riktigt fin stund och det kan ju vara skönt att få lite egen tid med mig. Jag hade även en säng att bädda och ett golv att moppa. JR dammsög golven innan han körde till veterinären. De ska förresten flytta till vårat kvarter så vi kommer att få gångavstånd dit. En ny klinik och parkeringsplatser för alla som kommer med bil. De är nog inte i de rätta lokalerna nu och behöver utöka.

Det var skönt med ett dopp i poolen idag och när vi svalkat oss lyssnade vi på dagens sommarpratare. Den stunden har jag längtat efter för då är det verkligen sommar tycker jag.

Verkligen dags

Idag har jag både bytt lakan och lagat underlakan. Igår kväll när vi skulle sova låg Jack och drog sig på sängen. Jag brukar kalla det sängsimning. Då sprallar han med tassarna och benen rätt häftigt. Nu har han fått rätt vassa långa klor och är stark som en björn så han fastnade och ritsch så var det en reva i lakanet. Inte så stor som tur var men jag fick laga det idag. Otur för JR har bokat kloklippning till i morgon åt Jack. Det blir faktiskt första gången vi klipper hans klor.

Det är otroligt så stor vår lille kille blivit. Han är lika hög som Lino nu, men kraftigare och tyngre. Dessutom har han inte vuxit klart ännu utan kommer att bli större. Men i hans hjärna är han fortfarande en liten valp och försöker kravla upp i våra knän. Han får inte plats där längre och dessutom är han väldigt tung. Tur att han är som en stor teddybjörn och älskar att kela.

Lino blänger på mig för att jag berättat att han också ska till veterinären för kloklippning senare. Dessutom har han fått tillbaka värmeksemet och jag hoppas att vi kan få en bra salva att smörja på om han besväras av det. Han hade likadant förra året när värmen slog till och det tog lång tid och jag använde då idomin som varken är giftigt eller farligt. Vi smörjer varje kväll nu också och han verkar acceptera det utan att slicka bort salvan.

Det ska bli temperaturhöjning i morgon och vi får se hur varmt det blir. Vi är beredda och jag har laddat hundarnas ångborste så att jag kan borsta dem så de blir lite svalare. Lino älskar att bli borstad och det återstår att se vad Jack tycker om den. Han älskar ju vatten så det ska nog gå bra.

Då var snart midsommarhelgen över

Om någon anat att det är en något jobbig helg för mig så var det rätt. Det är inte någon glädjens helg längre , men det blir bättre för varje år som går och nu är jag i det stadiet att det inte känns någonting alls. Varken glädje eller sorg. Men det känns bra att vi nu kan se fram mot andra helger och vardagar.

Idag satt vi på trädäcket och lyssnade på årets första sommarpratare Helena Bergström och hon levererade en mycket intressant berättelse från sitt liv. Det är precis sådant man vill lyssna till när man sitter och smuttar på ett glas rosé och äter melon. Nu hoppas vi att följande pratare ska vara minst lika bra eller bättre. Det är modigt att blotta sitt liv i radio tycker jag. Vet inte om jag skulle våga skriva något självbiografiskt och publicera det.

Att jag skriver om mig och vårat liv här är faktiskt lite av en utmaning men det är ju inte riktigt som att jag fläker ut mitt liv här. Men lite inblickar vill jag ändå ge. Jag har väl inte haft ett värre liv än många andra och faktum är att jag har hamnat på en mycket bra plats i mitt liv med den underbaraste man som finns på denna jord. Med underbara hundar som alla har gett mig så mycket och fortfarande ger mig massor. Det tog lite tid men idag när vi satt ute kände jag mig så lycklig och den känslan vill jag spara inuti mig för alltid. den 20/6-2026 blir ett datum som för alltid kommer att betyda något speciellt.

Ser ni något grönt där borta? Javisst, bodil är klar och dörrarna är på plats. Det som inte syns är att golvet inuti inte är på plats. Vi behöver köra till Brico depå och köpa brädor, men nästa vecka är helt fullbokad. Ni läste rätt. JR har inte tid att vare sig köpa brädor eller spika golv. Att vi även kommer att ha en canicule av stora mått gör att jag inte vill att JR ska spika golv just nu.

Midsommarafton i Sverige

Vi firar inte denna helg här nere och det har egentligen inte bara med att vi flyttade ner hit eftersom vi inte firat det under flera år innan dess. I fjorton år tog jag hand om min pappa efter att min mamma dog på midsommaraftonen. Vi hade köpt hem allt till en god middag middag och JR körde hem till deras hus för att hämta både hans föräldrar och mina. Vi satte oss till bords och så sade mamma plötsligt att hon inte mådde bra. Hon fick lägga sig i H:s säng som inte var hemma just då. Jag var in till henne med jämna mellanrum för att se hur hon mådde. Jag skyndade mig att äta snabbt och överlät värdskapet på JR till de övriga. Sedan satt jag hos mamma och vi pratade en hel del om allting som hon tyckte var viktigt för mig att veta. Hon var så tunn och bräcklig och när jag kramade om henne var jag rädd att göra henne illa.

Mamma mådde inte alls bra och ville hem. Men hon orkade inte gå och ingen av oss kunde köra bil- Men JR:s pappa satt i rullstol och vi baxade honom till en bekväm stol och så bar jag mamma till rullstolen. Jag gick hem med henne och pappa. Det blåste kallt och jag hade virat en pläd runt henne. När vi sedan gick hem med JR:s föräldrar och samtidigt gick jag till mamma och pappa som bodde på samma våning i 55+ boendet, så var det verkligen illa med mamma och jag ringde ambulansen. När de hämtade henne var sista gången jag pratade med henne. På midsommardagen satt pappa och jag vid hennes säng tills hon lämnade oss.

Därför har midsommar tappat sin magi och är en helt vanlig helg för mig.

Något har hänt för Jack har kommit in i slyngelåldern och i två dagar har han varit rent ut sagt fördjävlig. Nåja, inte hela tiden men han håller på tills han inte orkar själv. Där kan vi tacka det varma vädret för att han inte orkar så länge. Han lyssnar men gör ändå som han vill. Lino är inte precis hjälpsam för han initierar till en hel del ofog.

Jag har läst på ikväll om just slyngelåldern och just golden retriever är riktigt full i fan tills hjärnan är fullvuxen. Vi har en hund som växer fysiskt men fortfarande är en valp i hjärnan. Men det ger sig och vi lär oss att tackla hans nya tokigheter. Livet är ju så mycket roligare trots allt.

Då var vi uppe i normal tid

Inte gjort så mycket idag utöver det vanliga. Det innebär bädda sängen, dammtorka lite här och där. Så jag stal till mig lite egentid med duschmassage. Ja, ni läste rätt. Vi har bott här i sju år och jag vet inte hur många gånger som jag duschat under den tiden. Vi har ett rätt stort duschmunstycke och det är en trekantig grj på det. Jag har trott att det är ett varumärke men av en händelse satte jag tummen på det förra gången jag duschade. Det visar sig att vi kan ändra hur strålarna kommer och ett läge är massage vilket jag provade idag och det var så skönt. Inte sista gången jag gör det.

JR fyllde Jacks pool och då blev det full fart på lillen. Det tar en stund tills han lekt av sig och Lino försöker hålla sig unden allt han kan under den tiden. För när Jack leker i poolen blir vi alla lite våta och lyckas han sedan dra sig i gräset som just nu mest är torrt och jord. Vår fluffiga hund ser mer ut som att han badat i gyttja. Så kramar är inte så välkommet då. Jag brukar försöka få honom att bada så smutsen sköljs bort. Jag kramar hellre en dyblöt hund än en smutsig. Det fungerar bra eftersom han älskar att bada.

Eftersom han blir så entusiastisk när vi fyller poolen och sedan är han helt utslagen , har vi bestämt att han inte ska få bada varje dag. Han behöver ha dagar med lite lugnare tempo då och då. Han är bara åtta månader och väldigt mycket valp fortfarande.

Den riktigt varma caniculen har inte kommit ännu och väntas svepa in nu i helgen. Men eftersom vi bor i ett område med microklimat kommer den värsta hettan inte drabba oss utan det blir andra departement som får det värre och långt över +40 sägs det. Fast varmt blir det.

Kluddat lite igen och nu drabbas ni av det.

Dagen började alltför tidigt idag

Hur jag än ställer signalen på larmet gör den mig bara arg. Det kan bero på att jag inte tycker om att bli väckt av något larm överhuvudtaget. Nu har jag en melodi som egentligen är rätt fin och som jag kan tolerera rätt bra. Den melodin väckte oss i morse klockan sju. Inte någon tid som vi vanligtvis brukar stiga upp, men idag var inte en vanlig dag. Det var dags för JR att ta sina prover i Beziers på laboratoriet. Vår strategi fungerade bra för temperaturen var endast +23 och perfekt för mig och hundarna att sitta och vänta i. Men fy vad tidigt det var och hundarna har varit jättetrötta hela dagen.

Morgonrusningen hade inte riktigt kommit igång så det var inte alltför många bilar på vägen, men ju närmare Beziers vi närmade oss dök det upp fler.

Vi hade det bra den korta tid som vi väntade i bilen. Eftersom vi hade ac:n på när vi körde så var det svalt och skönt. Jag satte på min bok och hundarna brukar somna när jag lyssnar på den.

Hundarna tycker alltid att det är roligt att få följa med och åka bil. Men de är lika glada att komma hem. Idag var jag absolut glad att komma hem igen.Tänkte först sova en stund men jag har inte varit särskilt trött. JR däremot har känt sig trött hela dagen, men ändå hållit sig vaken trots att jag sade till honom att han kunde lägga sig. Men om han hade gjort det så hade han troligtvis sovit resten av dagen för han är inte den som klarar att sova endast någon timme. Därför kommer vi ta sovmorgon i morgon och jag tror inte någon har något emot det.

En dag utan projekt är skönt

Vi har sovit bättre inatt och det känns verkligen bra. Men denna natt blir nog mer som gårdagen för så är det varje gång vi måste ställa klockan inför något möte eller liknande. Både jag och JR vaknar och somnar om vart annat hela tiden. Undrar om det är åldern eller bara så att vi kommit bort från detta att passa tider? Det är ju ett bra tag sedan vi hoppade av ekorrhjulet.

Det har blivit en hel del bad idag för oss alla utom Lino då. Jag tänker inte tvinga honom att bada och det tänker inte JR heller. Vi vet ju inte vad han varit med om innan han kom till oss. Något eller någon har gjort honom rädd för vatten. Han tycker om att duscha så vi är glada att kunna ge honom svalka om det behövs. Jack är nog glad att inte behöva dela sin pool med Lino.

Nu blir det tidigt i säng för oss eftersom sju är en siffra som jag inte tycker om när det gäller klockor.

Mycket bad och så kom ett paket

Det var en något orolig morgon då JR:s mobil pep vid tio och sedan kunde han inte sova. Ett paket var på väg sade sms:et , men vi väntade ingenting idag så han blev orolig att det var något scam eller ett fel. Sedan kom det nya sms med olika mellanrum och med en orolig JR så blev hundarna likadana. Jag sov stötvis och steg upp strax före elva. Ingenting hade anlänt så det var väl bara felskickat då menade vi.

Jag satte igång en maskin med lakan och JR körde till Super-U för det man inte har i huvudet får man ha i benen. Nu har vi ju Mackan så han körde dit och köpte kaffe som var det han glömde i fredags. Kaffe är ett absolut måste på morgonen för oss båda och vi letade länge efter en metod som skulle göra det godaste kaffet här nere. I Sverige bryggde vi kaffe med malen skånerost och det passar perfekt för kalkrikt vatten. Men skånerost finns inte här nere. Först tänkte vi kapselkaffe espresso riktigt stark, men det blir för det första endast små koppar och är inte särskilt gott heller.

Men så hittade jag en bryggare som först mal hela bönor och sedan brygger. Så nu köper vi färdigrostade bönor och vi har hittat en smak som är väldigt smakrik. Varje morgon dricker vi svart kaffe i stora koppar och det är en perfekt start på dagen.

Precis då JR hade backat i på plats hemma kom det en stor lastbil med baklift och en chaufför hoppade ut och visade ett papper. JR hojtade till mig att det stod hans namn och ett stort paket kom nedför bakliften. Det var engvie som kom. Den skulle inte komma förrens om nio dagar hade JR fått besked om.

Paketet var mycket tungt och vi lyckades släpa upp det till Not-garagedörrarna. Så efter frukost och kaffe satte JR igång med att först fylla poolen till Jack som väntat hela morgonen på att få bada.

Bäst att hålla till i skuggan och JR har hållit på hela dagen med att sätta ihop engvie. Jack har badat och Lino sovit i skuggan. Jag gjorde rent golven idag då det blir en del grus och annat på en vecka. Varje gång jag städar är jag tacksam för att vi köpte ett mindre hus än det vi hade i Sverige och ett enplanshus. Det är så lättstädat vilket gör att det går fort och inte tar hela dagen. Jag belönade mig med att simma 30 m i poolen. Det blir många vändningar men det fungerar bra tycker jag.

Jack är helt slut om kvällarna efter att ha badat och skuttat omkring, vilket Lino tycker är helt förskräckligt då han är så våt.