Man är väl för svensk kanske

Ber verkligen om ursäkt för inte kunde jag hålla mig från att prata väder trots att jag lovat att inte göra det. Men som svensk gör man ju det och jämför gärna med hur det är i Sverige och det nya hemlandet man bor i. Vi är präglade med väderprat sedan barnsben tror jag. Kan kanske bero på att det är så omväxlande i Sverige och att alla våra utomhusaktiviteter är beroende av just vädret. Efter fem år här nere med sommarväder halva året är vi ännu inte vana vid att det är så utan helt faschinerade av det.

Hundarna var piggare idag och värmen däckade dem inte totalt. De var ute en del och de har kanske vant sig vid värmen som idag var riktigt behaglig. Se där då pratade jag väder igen. Vi har badat två gånger idag och det var ljuvligt.

Den bästa tiden kommer nu efter caniculen och vi kan verkligen njuta. Men synd att sommarpratarna snart har pratat klart. Vi brukar lyssna på vår ljudbok även på dagarna då vi ännu kan njuta av att sitta ute. För den tiden är inte över för oss på ett bra tag.

JR har avfrostat kylen idag viket var ett måste då den var fylld med is på väggarna. Värmen har gjort att det bildats is och för att kylen ska fungera så var detta ett måste. Jag å min sida har bytt lakan i sängen som också var ett måste som alltid efter en vecka. I morgon blir det tvättmaskinen som får jobba.

Färger finns trots att det är torrväder och alla växter vilar just nu

Ikväll har jag en legal anledning att publicera inlägget då vi sitter och tittar på avslutningen av Paris OS 2024 på fransk tv som visar det gratis. Så fint och det är superfint.

Ska inte prata väder idag

Hörde att Malmöfestivalen börjat och på premiären spöregnade det men idag var vädret bättre enligt H. Vi var på ett par av dem men det var mest för maten och inte uppträdanden. Har varit på en har man sett det mesta och idag vete tusan om man vågar vara i stora folksamlingar. Inte i Sverige i alla fall.

Vi har haft en del stunder med moln som skymt solen och det har faktiskt varit skönt för både oss och hundarna.

Solen är verkligen stekande het nu och ikväll har vi vattnat våra växter. Vi har fortfarande det man kallar i Sverige för tropiska nätter då det är över +25. Men som jag berättat så sover vi gott med våra ac-n.

Idag gick jag runt och torkade av alla möbler mm med en trasa dränkt i Carolin. Jag vet det heter inte så men så säger jag så det så. Ett bra medel som gör att det blir mindre dammigt snabbt. Tror även att jag glömt berätta att vi fick en leverans igår på fredagen och det var vår nya förstärkare som jag kallar terminator.

Så nu har vi uppgraderat våra högtalare som JR haft i ca 40 år och vår förstärkare som vi haft i 20 år. Ljudet ville sig inte riktigt och på slutet hade vi endast en högtalare som fungerade. Men nu är ljudet kristallklart och i stereo. Wow !!

Så i solnedgången gick vi runt och vattnade efter att ha kört våra lektioner som vanligt. Tror alla växer blev glada nu.

Så nu är det godnatt.

Är kulmen nådd måntro

Tror vi haft den varmaste dagen sedan vi flyttade ner hit. Det har varit hett +40 och jag har sysslat med saker inomhus under tiden JR var och handlade våra veckoinköp. Bäddade sängen och efter att jag skakat alla täcken och kuddar ute stängde jag dörren så det endast var en smal öppning som hundarna kunde kila ut genom ifall de behövde gå ut. Sedan gjorde jag ny saltgurka vilket är ett behov jag har. Fick tips på att göra en variant av snabbsaltad gurka som jag förfinat till min egen smak. Den är så god tycker både JR och jag. Vilade en stund och sedan var det dags att göra en ny sats med chokladbollar. Med det klart kände jag att det fick räcka för idag.

Det kom ett helt gäng med ungdomar förbi dragandes på sina dramaten och Lino skällde ut dem då de väsnades och han tyckte att de var farliga. Men de var snart borta och Lino orkade inte ge mer energi åt dem. Vi steg i poolen efter att alla varor var stuvade där de skulle vara och jag hade både solhatt och solglasögon på mig men fick ändå ont i ögonen av solen som blänkte i vattnet. Som hade en temperatur av +32 idag och nja det kylde inte så bra. Men nog var det skönt att doppa sig.

Det var först efter 20.00 som jag gick ut på udden och då hade temperaturen sjunkit omkring fyra grader. Tro mig att det var en ordentlig skillnad mot tidigare på dagen. Förhoppningsvis är kulmen nådd för det ska bli lite svalare i morgon och sedan sjunker temperaturen ner till varmt men inte hett.

Varm dag går mot sitt slut och vi är rätt trötta av värmen men har klarat oss väldigt bra med hjälp av våra ac:n. De klarade denna värmen och vi har haft det riktigt skönt inomhus. Tror temperaturen varit ca +26 under de varmaste timmarna idag. Med klinkergolv är det skönt för hundarna att sova på.

Solens sista glödande strålar får säga godnatt för denna fredag.

Värmen ökar igen

Först av allt ber jag om ursäkt då detta inlägg kommer att hamna på fredag istället för torsdag. Men den handlar om torsdag. Ibland blir det bara så. Jag ska inte skylla på värmen eller annat utan det är endast jag som varit lite distrakterad.

Blev väckt av Lino som lämpligt nog trampade på min bröstvårta. Dj-äää vad ont det gjorde och jag blev tvärvaken. Lade mig på rygg en stund för att andas lugnt, men jag har en tendens att bli kokhet när jag vaknar och då är det bara att sätta sig upp. Vilket jag gjorde och titta i mobilen så att inte ett tredje världskrig brutit ut. Nöjd med att det inte hänt öppnade jag dörren till hundarna som glatt kilade ut. Värmen strömmade in i huset.

Efter en runda ute ville hundarna gå in och jag väntade på att JR skulle vakna. Sedan han gått sin runda och plockat bajjor gick vi in och hundarna fick sin frukost. Då var jag riktigt varm eftersom det var +36 redan då. Vi har haft +39 idag och hundarna har hållit sig inomhus till största delen. Nu behöver vi inte väta dem med våta badlakan för de håller sig inomhus i kylan från våra ac:n.

Jag har läst på om hur jag ska ta hand om oliverna. Tror vi har omkring tolv stycken eller lite fler. Men jag funderar på att ta dem då de är gröna så någon gång i september ska jag skörda. Det låter va? Haha. Jag tycker att det ska bli roligt, precis som det var förra året då vi kunde plocka citroner ur vårat träd.

Först vid kvällen går jag och hundarna runt i trädgården då solen är obarmhärtig på sommaren. Solen går ned 21.04 just nu och en timme före det är en perfekt stund att vattna som vi gjorde igår eller bara strosa runt. Fortfarande varmt och jag går mest klädd i min kaftan som är väldigt tunn men mycket behaglig. JR har shorts och t-shirt av och till. Därför är inte jag så road av att åka någonstans då jag måste ha mer kläder på mig.

Just nu har vi en Canicule men den avtar under helgen och temperaturen ska gå ner till +34 om dagarna. Ja, vi går mot höst även här nere och den brukar vara riktigt behaglig. Som en riktigt svensk högsommar då det är varmt och skönt.

I morgon ska vi leva fredag och nu innan vi lägger oss låtsas vi att det fortfarande är torsdag. Hupp….

Vår vardag fortsätter

Lite molnigt i början på dagen men jag såg att de skulle försvinna så jag matade tvättmaskinen med kläder. Vi basar inte så mycket nu under sommaren men på två veckor blir det ju en del. Sedan var det dags att göra frukosten vilket hundarna verkligen ser fram mot.

Efter frukost var det dags för dagens första bad. Ljuvligt och nu när vattnet håller +30 så är det perfekt. Det svalkar men är inte för kallt. Så efter cirka en halvtimme tog jag mig motvilligt upp och så fick hundarna sina morötter som de älskar. Jag gick bort och stängde tvättmaskinen som var klar. Dags att hänga upp tvätten sedan och efter det bädda sängen. Sedan ansåg jag att mina projekt för dagen vara klara.

JR rensade runt vår lille kottepalm men det räckte för att han skulle tycka att det var nog. Värmen tycktes öka ju längre dagen led. Vi satt rakt upp och blev svettiga utan att röra oss. Därför var det så skönt att ta ett kvällsdopp efter att hundarna fått sin middag. Ja så spännande är våra dagar här nere. Precis som vi vill ha det.

Börje med company hälsar på oss varje kväll och de är så välkomna. Vi har absolut inga spindlar och det kan vi tacka dessa ödlor för.

När solen gick ner ikväll gick vi ut och vattnade våra växter. Det var kolmörkt när vi var klara.

Men hur kunde det ske mitt i värmen ?

Jag blev väckt av en kelsugen Lino som satte en blöt nos i nacken och när Turbo lade huvudet på min mage var det bara att ge upp tanken på att somna om. Okej klockan var strax före tio så det var ju inte så tidigt. JR snarkade vidare och märkte ingenting. Den mannen kan sova han.

Jag öppnade upp huset och purrade JR innan jag gick bort till tvättmaskinen och satte igång den då jag tänkte tvätta lakan idag. Sedan satt vi ute en stund och tog det lugnt. Vi brukar sitta ute och ta in dagen innan frukosten. Något vi aldrig kunde göra när vi arbetade och det är synd eftersom det är så fint sätt att börja dagen på.

Våra yuccapalmer växer så man nästan ser skillnad från dag till dag. Nej, jag skojar men om man tittar tillbaka något år så är skillnaden stor. Denna trodde vi skulle dö då den stod under mullbärsträdet och så fick vi en ingivelse och satte den här. Inte håller den på att dö inte.

När vi sitter där före frukosten känner jag droppar i huvudet. Ett stort mörkt moln har seglat sig över vårat hus. Tittade på vädersidorna och nej det skulle inte bli någon regnskur, men vi gick in och åt frukost. Sedan vi trampat våra kilometrar tog vi ett dopp i poolen och det var ljuvligt som vanligt.

Det har faktiskt inte varit så enormt varmt idag och et kan bero på att det kom ännu ett regnmoln seglande över oss och drällde en del vatten över oss. Efter den duschen hängde jag upp lakanen och talade om för vädergudarna att de bara skulle våga skicka något nytt moln över oss. Kanske hörde de mig för sedan har vi haft sol resten av dagen och kvällen.

Förutom att tvätta har jag inte gjort många knop. Det är rätt rofyllt att titta på moln och man blir riktigt harmonisk. Vi åt ett par knäckemackor och lyssnade på dagens sommarpratare som var 97 år och riktigt intressant att lyssna på. En riktig världkändis i klassiska sammanhang.

Visst ska jag tvätta i morgon också, men nu blir det kläder. Utan några regnmoln hoppas jag.

Läkarbesök för mig idag

Efter frukosten gjorde vi oss redo för att köra mig till vårdcentralen. När JR släppt av mig så körde han de kilometer vi behöver för att motorn i Mackan ska må bra. Eftersom vi har det mycket varmt nu så är det bra för hundarna. Någon kanske skulle säga att vi kunde lämna hundarna hemma, men nu är det så att Lino lider av separationsångest och det beror på tidigare erfarenheter, så det utsätter vi inte honom för. Dit vi ska följer hundarna med.

Nu är det en bra tid att skörda tomater och JR kör hårt på att jag ska börja odla dem. Jag ska kanske försöka till nästa år. Odlade tomater på balkongen en gång och det blev riktigt goda sådana. Så nästa år har vi kanske sådana.

Skönt att vara hemma igen tyckte hundarna och så även vi. Vad gjorde vi först? Jag bäddade sängen och sedan blev det ett dopp i poolen.

Sedan lade sig hundarna inomhus i det svala huset. Vi satt ute en stund och tog det lugnt. Om någon undrar varför jag skulle till vår läkare så berodde det på att jag behövde förnya mina recept. Här i Frankrike får man recept på tre månader i taget sedan måste man till läkaren och så kan det bli en del provtagningar inför nästa besök. Jag ska ta blodprov, mamografi och skitprov eventuellt.

Efter ett kvällsdopp och sedan en stunds kontemplation ute så körde vi våra franskalektioner Därefter var det dags för att vattna våra växter.

Vår vinbonde har sedan ett par år sedan skaffat tre hönor och trots att de är på semester. Bonden alltså så har han dottern som tar hand om hönorna och idag ville de gå ut i trädgården. Lino älskar att stå och titta på dem då de kutar runt och ruggar sig i gruset.

Solen belyser våra växter så fint precis när den ska gå ner och försvinna till nästa morgon.

Naturligtvis fick vi en vacker solnedgång och jag kan ju inte motstå att fota den. Femton minuter senare var det mörkt. Det går fort och ja klockan var närmare 22.00. Även här nere blir kvällarna kortare men inte lika korta som i Sverige.

Det är något med solnedgångar

Just nu är det lite väl jobbigt att gå runt och fota varje eftermiddag. Förmiddagarna ägnar vi oss åt att guppa runt i poolen. Det är för hett att vistas i solen och vi guppar runt i solhattar. Som tur är kan ingen se oss för JR har en gammal cowboyhatt och ser mer ut som fågelskrämman i Trollkaren från OS. Jag kör en stråhattsvariant och den är rätt stor så jag ser säkert inte snyggare ut. Men vi måste skydda ögonen och huvudet. Så detta är min förklaring om varför det blir en del återblickar mm just nu. Idag tänkte jag leta upp vackra solnedgångar ur arkivet. Jag har ju en fabläss för just solnedgångar.

Jag börjar med Lundåkrahamnen 2013 i augusti och en av de sista helgerna vi kunde köra ut med husbilen.

Juli 2014 på västkusten och jag tror att det var strax utanför Smögen. Vi tog en semester i Sverige det året eftersom JR var på väg att byta till ett nytt jobb.

2015 i juli och Pont au Mousson i Frankrike. Det ställe vi brukade stanna vid när vi körde söderut på semester. Ofta var det där vi brukade känna att det verkligen var semester och solen började värma så skönt. Vi frusna nordbor suktade ju efter värmen då. Nu har vi den året om och det är så välgörande.

2016 i juli då vi stannade i Rouane i norra Frankrike på väg mot Alsace och himlen blev så vacker. Jag är ju en nörd på solnedgångar och njuter av att se hur vackra de ofta är.

Samlade ihop några av mina favoriter såhär på slutet av inlägget. Jag har som sagt en rätt stor kollektion av solnedgångar och var så säkra att det kommer fler i något inlägg längre fram. Hoppas att det inte var alltför tråkigt att titta på. Men som sagt det är min blogg och jag lägger in precis det som faller mig in.

Lördagsmys och lite städning

Jag ligger lite lågt med städningen nu då vi har en canicule och det är inte bra att anstränga sig för mycket när det är höga temperaturer. Jag hade beställt lugnande tabletter till Turbo och de kom idag. Hon har ju så jobbigt när hon löper och även vid åska så jag vill alltid ha ett par burkar hemma. Om hundar kan ha någon slags bokstavskombination så tror vi att hon har någon av det. Därför är jag så glad att vi fick rådet av vår veterinär att prova dessa tabletter som är gjorda av naturmedel. Hon har inte skenlöpt sedan vi börjat ge henne det och nu är hon så lugn och glad.

JR hade glömt att köpa wasaknäckebröd i fredags och ville absolut ta teslan till Super-U idag så han hoppade på sadeln på eftermiddagen. Jag moppade golven då de var smutsiga och nu ser de betydligt finare ut. Ångrar lite att jag inte moppade förra veckan för nu var det desto jobbigare. Jag har även gjort nya chokladbollar som på grund av värmen blivit större än tidigare. Tror inte JR klagar över det.

JR bokade tid till mig hos vår läkare eftersom jag behöver förnya recepten. Så på måndag förmiddag ska jag till vårdcentralen. Inte min favoritsysselsättning men det är väl okej trots allt.

Som vanligt var jag runt på kvällen och tittade till alla växter. Dags för en vattning och den skötte JR efter att vi gjort våra franska lektioner. Vi vattnar alltid på kvällen då det behövs vattnas.

Vi har fortfarande väldigt långa dagar och då jämför jag med Sverige, men när det blir mörkt händer det mycket snabbt. Så när JR var klar med vattningen hade det redan blivit mörkt ute. Det är ju augusti.

Jag tror att mina rosenskott har tagit sig då en blomknopp utveckalt sig. Ska bli spännande att plantera ut dessa i september.

Någon lurade mig

Det skulle bli ett par tre grader svalare idag men det var inte vad som mötte oss när vi öppnade dörren ut till trädgården. Det var varmt så in i den +39 redan på förmiddagen. Därför bestämde vi oss för att ta ett dopp redan efter frukosten. Så skönt även om det brände på bra när man nuddade stagen. Ja vi har hattar på oss när vi guppar runt. JR ser ut som fågelskrämman i Trollkarlen från OS i sin gamla cowboyhatt som har havererat, Hur jag ser ut vill jag inte ens beskriva i min stetsonhatt.

Vår stackars sk gräsmatta är ett minne blott nu. Men så är det varje år. JR vattnade alla växter igår och det är bra men vi får vänta tills hösten innan allt börjar vakna igen.

Jag går hit då solen börjat dala ned och det är skönt att vistas på baksidan.

Visst blommar det både här och där men just nu orkar jag inte gå runt och dokumentera llat. Det är för varmt.

Idag eller ikväll ska jag nog säga gick jag runt och fotade lite. Runt om byn rörde sig mörka moln och luften har varit riktigt tung, men inte en droppe kom och jag tror att det är klarare luft ikväll.

Helgen har börjat och det blir säkert varmt.