Ibland känner man sig maktlös

Såg bilderna från gasattacken i Syrien och förstår inte hur man ens kan komma på tanken att göra något sådant. Det är alltid oskyldiga människor som drabbas av krig och detta med gas, är förkastligt. Nu råder en spänd situation i världen och man undrar vad som kommer att hända. Åtminstone jag tittar på nyheterna med jämna mellanrum och med bävan om något skett. Varför kämpar makthavare om makten så hårt att de kan offra människoliv? Om man jämför det till ett arbete, så skulle man försöka tvinga sig kvar med alla medel. En person som blir uppsagd tar till vapen för att få behålla sitt arbete. Arbetskamrater dör och tillslut kommer polis och hämtar. Folk har fått sätta livet till och förövaren har förbrukat sin frihet.

Detta är kanske att hårddra det hela, men för att få perspektiv på det hela måste jag tänka så. Då blir det riktigt verkligt för mig. Det är så lätt att tänka att det är så långt borta och händer aldrig här. Tar man det till vardagen så inser man hur idiotiskt allt är. Något som inte får hända någonstans. Alltihop gör också att man känner sig så maktlös och ledsen. Det har ju hänt och någon har gett order om massakern. Någon leker gud och dödar andra utan några samvetskval.

Man kan lura en gång men inte två

Jag kan gå på en lögn en gång men inte en andra gång och då blir jag rejält arg, kan jag lova. Det är alltid en risk att ha folk anställda och man går på nitar det vill jag lova. Detta har hänt mig två gånger från två olika personer. Visst kan det tyckas att man är godtrogen, men man borde kunna lita på folk som är äldre eller hur? Det kan man inte. Fulingar finns nog i alla åldrar och tyvärr har jag fått erfara detta. Men som jag skrev det går en gång och sedan drar jag ett streck över den personens namn och går vidare.  Jag blir tyst och uppdragen går till andra personer som jag kan lita på.

Var bara tvungen att skriva av mig min besvikelse någonstans och det fick bli här. Nu går jag som sagt vidare och det roliga är att det strömmar in nya veteraner efter vår marknadsföringsturné i söndags. Roligt när man ser resultat av det slit man gör. Nu har jag möten inbokade och det ser jag fram mot. Uppdragen strömmar in och jag behöver fylla i de som jag strukit ur mitt register. Det är bara två än så länge så det är ingen katastrof, men för att inte överbelasta de som är ute på uppdrag, vill jag få in nya.

Så nu kör jag vidare och hösten ser ljus ut. Fast idag verkar den långt borta, då vi har högsommarvärme.

Självgodhet

Jag har svårt för människor som är självgoda och anser sig förmer än andra. Religionen har en tendens att anse sig vara över allt annat. Detta har utmynnat i många krig, då den ena religionen ansett att den var bättre än någon annan. Att hela tiden påstå att en livsstil är bättre och att man står över någon annan, föder självgoda människor. Vi svenskar har väl varit lite självgoda genom åren och blivit förnärmade när något annat land framstått som bättre. Olika landsändar i Sverige har alltid försökt framhäva sig och tävlat om att vara den bästa. När jag som svensk bott i alla väderstreck, ser denna självgodhet hos människorna som bor där, blir jag nästan lite rädd. Ett land ska väl hålla ihop och vara glada för att vi bor i ett avlångt land, där det finns så många variationer i naturen och dialekter.

Jag tycker inte något ställe är bättre än det andra, men det finns platser där jag känner mig mer hemma. Så är det väl för alla människor. För den skull är inte min by bättre än någon annan by eller stad. Jag har valt att bli kvar här och kan inte tänka mig att bo någon annanstans än i skåne. Men jag vill gärna besöka andra delar av vårat land och ta del av de variationer som vi har. Därför blir jag arg när någon föraktfullt pratar nedsättande om någon annan plats än där de bor på.

Detsamma gäller andra länder och dess befolkning. Kan vi inte ta in att vi är olika och har olika kulturer, som varken är sämre eller bättre än vår, blir vi självgoda. Det finns för och nackdelar överallt i världen.

Rensat och städat

Tänk så galet allt kan bli när man installerar ett program på datan. Jag tänkte köra firefox och sedan fungerade ingenting som jag ville. Efter lite trixande och grejande så har jag återställt alla program. Men visst blir man svettig när sådant händer. Sedan tar det längre tid att ta bort program än det gör att installera dem. Lustigt eller hur? Tror det är med flit så man ska ge upp och låta dem vara kvar. När man laddar ned ett program, så får man andra på köpet som man aldrig ens tänk att ha. Det är ofta dessa som krånglar till alltihop.

Men nu är allt som vanligt och datan är lika snabb igen och verkar gladare. Jag vet att den inte är en levande organism, men den fungerar nästan snabbare nu än innan, så jag kanske fått bort andra skitprogram som saktat upp alltihop. Nu ska jag arbeta vidare och det är en fröjd när datan fungerar som den ska.

Ingen tv denna helg

image

Så skönt att inte se på tv under helgen. Vi såg nyheter på mobilen,men sedan inget mer.
Det känns lite stressande med tv ibland. Vi har pratat om arbete och en massa annat som kommit upp. Lagt oss rätt tidigt och sovit i tio timmar. Gissa om man känner sig utvilad.
Nu är jag redo för en ny arbetsvecka.