Ute på marknadsföringsturne

Vi är snart hemma igen, efter att ha varit ute hela dagen.
Rivlappar är uppsatta överallt och brevlådor matade.
Farmors smörgåstårta uppäten och nu hägrar ett ni bubbelbad.
Snart har jag en kille som åker ut och kör denna runda åt mig. Det ser jag fram mot.

Lördagsmys

Precis när jag fått igång min mobil igen, kom ett samtal från en av mina veteraner och det var viktigt att jag kunde prata med honom. Nu är jag en lugn och glad människa igen. Jag känner att det finns hopp om den yngre genarationen och att de kan fixa det hela. Alla är inte modefixerade eller egotrippade, utan har empati för mig t ex en okänd tant, som fått problem med det tekniska. Om han fick sig ett skratt när han lagt på så unnar jag honom det. Det fick jag ju inte i ansiktet så det kan jag absolut bjuda på.

Nu kopplar vi av med hundarna vid havet och tyvärr blåser det lite. Värmen ska vi inte klaga på då det är +20 ute och strålande sol. Jag har även hunnit med lite datajobb och laddat ned en ny browser, som får datorn att arbeta i den takt jag vill. Lite teknisk är jag ändå. Med en smörgåstårta stor som hela bredden på vårat kylskåp, behöver vi inte tänka på att laga mat denna helg. Kära farmor har lyckats igen med en smörgåstårta som får en att bli salig. Livet är gott mot oss och vi njuter av de stunder av lugn och ro vi får. En bra start på en ny arbetsvecka.

Underbart ibland

När man är hemifrån och inte har rätt uppgift med sig, blir man ganska nervös.
Jag ringde den kundtjänst som har hand om det hela. En trevlig ung man var enormt hjälpsam. Han räddade min dag och helg.
Jag skickar honom en stor kram i mina tankar.
Tänk, om alla instanser,statliga som kommunala hade lika trevlig personal. De har en sån förmåga att tänka fyrkantigt.

Undrar för vem jagar man vilt?

weekend

 

Min fråga är: Hur många i Sverige har ätit älgkött? Jag har gjort det vid några få tillfällen för länge sedan. Renkött har jag ätit någon gång när jag bodde i Luleå. Björnkött har jag aldrig ätit. Ripa någon som ätit den fågeln? Har aldrig sett att man kunnat köpa något av detta i vanliga matvarubutiker. Fryst renkött finns nog i vissa affärer, men det är bara slamsor som inte smakar speciellt bra.

Vem vill gå omkring i räv- eller vargpäls? Någon som har älgskinnsbyxor/jacka?

Åker man uppåt landet till norrland kan man se både det ena och andra i klädväg. Köttet behåller jägarna för sig själva och skinnet i viss mån, när de inte säljer det till tillverkare av pälsjackor. Extra tillskott i kassan.

Så för vem jagar man allt detta viltet och varför håller samerna renar? Det är inget vi i övriga delar av landet har någon som helst nytta av. vi får inte ta del av köttet och vi är inte många som vill gå klädda i päls. Idag finns det fina syntetpälsar, så vi behöver inte döda djur för att hålla oss varma. I Ryssland och hela den kontinenten finns det vildrenar och de renar vi har i norden var också vilda tidigare.

Jag kan inte för mitt liv anse att djur ska jagas för ett fåtals nöjes skull. Att skylla på att tamboskap blir dödade är ett svepskäl för att få jaga varg och björn. Dessa fäbodar i Dalarna är något som tillhör historien. Inget som är nödvändigt för djurhushållningen idag. Då menar jag att det inte är någon ekonomi att hålla djur vid fäbodar. När man släpper ut kossor och får ute i skogen, får man räkna med att det finns vilda djur som gärna tar sig en för att äta sig mätta.

Kan vi hålla vilda djur i djurparker utan att de smiter ut eller skadar varandra, borde vi kunna hålla våra tamboskap i inhägnader så att de inte blir dödade av vilda djur. Det borde man lagstifta om istället för dödandet av vilda djur. En hund måste du ha uppsikt över och kopplad, så varför kan inte de som håller djur på gårdarna få samma bestämmelser. Dagligen kan man höra hur kor springer ute på vägarna och det kan orsaka stora olyckor.

Jag känner bara att det inte finns någon logik i allt resonemang om jakten.

Fullmåne

Unkas har nyss ätit upp en fästing som jag tog på hans lår tidigare. Visserligen var den död, men det känns inte bra. Hoppas han har starka ensymer som bryter ned det äckliga djuret.
Svart natt, så nu ska vi sova.