Utrikesministern kommenterar läget just nu

Jag är inte förvånad över att man inte kommit fram till en överenskommelse angående mellanöstern. Samtalen i USA kommer att återupptas idag och läget är ganska låst verkar det som. Båda sidor håller hårt på sina priciper och har gjort det under en överskådlig tid nu. Minsta lilla som någon av parterna ger med sig är en framgång och det måste på papper så fort som möjligt.

Angela Merkel borde vara lite mer återhållsam i sina kommentarer angående ekonomin i de sydligare länderna inom EU. Tysklands ekonomi är inte så särskilt stabil den heller. Hennes egen ställning i Tyskland är ju inte heller det. Men hon är ofta den som gapar högst.

Att inte pakistan och USA är så såta vänner längre är kanske inte så konstigt. Men har man som Pakistan hyst en terrorist får man faktiskt ta att andra länder är misstänksamma. Att hota med att öppna gränsen mellan Pakistan och Afghanistan är verkligen att vifta med röd flagg. Det verkar som att detta kommer att bli ännu en oroshärd.

Bildt har rätt i att sommaren blir varm. Den som vill läsa hans inlägg angående detta kan gå in på länken nedan.

http://carlbildt.wordpress.com/2011/07/12/annu-inget-besked/

 

Utrikesministern summerar mötet i Dubrovnik

Carl Bildt har varit mycket aktiv i Balkan och den process som varit för att Kroatien ska bli medlem i EU. Han var aktiv även före sin tid som utrikesminister och har stor del i att det idag råder ett helt annat klimat mellan länderna i balkan. Något som EU tagit fasta på och uppskattar.

Bildt ser gärna att alla presidenter har informella möten med jämna mellanrum och uppmuntrar dem till det.

 

http://carlbildt.wordpress.com/2011/07/10/den-informella-dialogen/

Vi planerar vidare på vår semester

Troligtvis åker vi ned till invasionskusten i frankrike för att återuppliva våra minnen från tidigare år, som jag skrivit om. Hela resan kan ni följa här i bloggen och då jag skaffat internet för att kunna både blogga och vara aktiv angående mitt jobbsök.

Denna gång tänker vi vara mer pålästa och inte missa intressanta platser. Sedan kan allt hända och det är vi beredda på. Tips kan komma från andra resenärer och då ändrar vi våra resplaner. Men det är skönt att ha ett mål. Jag tänker också knyta en del kontakter under resan som jag kan ha nytta av senare. Nytta med nöje alltså.

Den första etappen av resan blir lite av en transportsträcka, som vi ska försöka njuta av så mycket det går. För oss är resan målet precis som när man är ute och seglar. Hoppas jag väckt lite nyfikenhet kring vår resa och att ni ska få en upplevelse genom att läsa om den här i bloggen.

Utrikesministern i Dubrovnik

Efter två dagar på Gotland, med välbesökta seminarier flög Bildt och Gunilla Olsson till Dubrovnik och Croatia Summit. Men vår biståndsminister lämnade snart för vidare flyg till den nya staten Södra Sudan.

Kroatien kommer troligtvis bli medlem i EU under december månad då en fokomröstning ska göras i landet. Efter det blir det troligtvis Serbiens tur och de överiga länderna i Balkan. Bildt kommer också ha ett möte med USA:s vice utrikesminister uner denna vistelse.

http://carlbildt.wordpress.com/2011/07/09/balkan-i-dubrovnik/

 

Utrikesministerns sista dag i Visby

Gårdagens seminarium om mänskliga rättigheter var välbesökt och Carl Bildt är mycket nöjd. Han berömmer också Maud Olofsson som talade igår och anser att både Reinfeldts, Björklunds och henns tal knyter an till varandra med framtidsvisioner och att de visar att alliansen står stark.

Idag håller han ett seminarium om internet och friheten på nätet, som jag tror får många åhörare. Ett mycket intressant ämne och frågor kommer säkert om Fra. Efteråt flyger Bildt till Kroatien och möten i Dubrovnik.

http://carlbildt.wordpress.com/2011/07/08/fredag-med-frihet-pa-natet/

Utrikesministern agerar DJ i Visby

Carl Bildt ägnade onsdagen åt att bli intervjuad i media och mingla bland alla andra i Visby. Han berömmer Björklunds tal igår och anser att det han tog upp hade bra innehåll.

På kvällen deltog han i någon slags dj tävling, även om han inte anser att det är hans starkaste sida.

Idag är det regeringssammanträde på morgonen. Där ska man bl a underteckna erkännandet av Södra Sudan som på lördag kommer att utropa sig till en självständig stat. Gunilla Olsson får med sig det undertecknade pappret när hon flyger dit på fredag. Sedan håller Bildt ett seminarium där han ska redovisa den samlade rapporten om mänskliga rättigheter från alla UD:s kanslier runt om i världen. Något som bara Sverige och USA gör, så det är rätt unikt.

http://carlbildt.wordpress.com/2011/07/06/torsdag-for-manskliga-rattigheter/

 

Utrikesministern mot Almedalen

Efter att ha haft samtal om framtida arbete med sina medarbetare flyger Carl Bildt till Visby idag. Han såg Fredrik Reinfeldt tala i Almedalen och såg en statsminister med framtidsvisioner. Att han inte slog ned på kvoteringarna i riksdagen som alla trott, var mycket bra då detta ämne har stötts och blötts tillräckligt enligt Bildt.

Lars Ohly ansåg han stod upp till förväntningarna om att tala om att det inte ska bli fler skattesänkningar. Något av ett favoritämne.

Onsdagen är helt obokad för Bildt så denna dag tänker han ägna åt lyssnandets ädla konst. Något som vi kanske borde göra oftare.

http://carlbildt.wordpress.com/2011/07/05/sa-smaningom-till-almedalen/

 

Utrikesministern i ett sommartyst Stockholm

Carl Bildt arbetar vidare i Stockholm för att i morgon flyga till Visby. Men då Sverige stänger ner för semester arbetar övriga Europa som vanligt i juli. De har sin semestermånad i augusti.

Chaterine Ashton tog mot Kosovos premiärminister Hashim Thaci och Bildt hade en diskussion med Radek Sikorski från Polen angående Afghanistan. Polen har ju tagit över ordförandeskapet i EU under sex månader och fokus är naturligtvis på Afghanistan. Där de egna säkerhetsstyrkorna förbereds för att ta över i landet, med början den 20:e juli.

http://carlbildt.wordpress.com/2011/07/04/stockholm-utrymt/

 

Utrikesministerns agenda för denna vecka

Denna vecka börjar med arbete i Stockholm för att sedan följa med en flygtur till Visby. Där ska Carl Bildt delta i torsdagens regeringssammanträde och även försöka lyssan till Maud Olofsson som ska tala på torsdag.

Han ska även delge för hur UD ska arbeta när det gäller arbetet i världen för mänskliga rättigheter. Samt hålla ett seminarium om friheten på nätet. På fredag flyger han till Dubovnik och Croatia Summit, med anledning av Kroatiens inträde i EU. Gunilla Carlsson som också deltar i seminariet flyger till Södra Sudan som på lördag kommer att utropa sig som självständig stat.

http://carlbildt.wordpress.com/2011/07/03/stockholm-visby-och-dubrovnik/