Vi firar två år idag

För två år sedan på detta datum packade vi ihop våra saker och styrde Mackan till notarien i Pezenas. Tre månaders väntan var över och nu skulle vi få nycklarna i vår hand. Det var varmt och massor av papper att skriva under. Tillslut kunde vi ta säljaren i hand och styra Hem. Vad vi längtat efter att ge våra hundar en trädgård igen och även en fast punkt i livet.

Vi har målat, röjt i trädgården och planterat många växter. Första natten sov vi i Mackan eftersom vi inte hade några sängar. De levererades dagen efter för direkt efter att vi hämtat nycklarna körde vi till en möbelaffär och köpte säng och madrasser. Nya lakan och ett plastbord och stolar. Så levde vi i drygt en månad tills våra möbler kom från Sverige. En jobbig tid men det var så underbart att kunna sätta igång med att göra detta till vårat hem.

Den första växten vi köpte var oleandern längst till höger. Den var hälften så stor då men blommade lika fint. Sedan köpte vi fler och även lavendel till denna rabatt. Läste härom dagen att lavendel är bra att ha i trädgården då fästingar inte trivs med dem. Kanske sant för vi har inte sett en enda fästing på våra hundar. De får även en tablett mot fästingar och annat kryp så vi är på den säkra sidan.

Gräset börjar bli brunt nu och vi vattnar inte det alls. Vattnet får våra växter istället. Kanske kommer det någon regnskur idag/ikväll/inatt. Jag kan se på radarbilderna att det är åskväder som rör sig runt omkring och eftersom vi struntade i att vattna ikväll så hoppas vi på en skur.

Nehej, inget regn än så länge. Men det gjorde inget för vi kunde vara ute precis hela dagen. Jag passade på att koppla av under tiden JR måttade för vår pool. Inte alldeles så enkelt eftersom den inte är rund utan sexkantig. Vi tänker ju börja gräva ut en del innan den anländer. Förbereda grunden så att vi kan börja bygga den så fort vi kan. Behöver köpa lite till grunden också och som tur var finns det utförlig beskrivning på poolsäljarens sida. Denna pool är ju lite dyrare än de vi tittat på tidigare men verkar även bättre. Med en garanti på tio år känner vi oss rätt nöjda än så länge.

Kuma regnet kommer kanske senare och så även poolen. Bäst vi går in nu.

Blev inte ledigt för oss idag

Vi har svalt inne på morgonen och det lurar oss en del för vi bestämde att golven ska göras rena idag. Lite ångrade vi oss då vi steg ut på trappan. Nja, det skulle bli varmt idag och varken vi eller hundarna kunde sitta ute mitt på dagen. Det fick bli golven. JR är lite som en haj, sitter hanstilla för länge så somnar han. Jag satte mig i sov rummet vid ac:n när JR körde snabeldraken i resten av huset. Skönt tyckte Kuma som somnade direkt. Vi flyttade oss till soffan skönt avskylda och sedan var det min tur att moppa.

Nu skulle väl trädäcket vara lite svalare då solen gått över till andra sidan? Kan inte påstå att det stämde med värmen men att sitta inne känns så tråkigt.

Kuma valde att gå in igen men Turbo ville gärna höra på en podd. Vi tog ett avsnitt från Historiepodden från vetenskapsradion P1. Skönt att vi har det svalare inomhus så hundarna kan gå in och svalka sig.

Vi har hållit oss i skuggan hela dagen för det går inte att vistas i solen. Därför var det lite av ett helvete att gå efter vattenkannan och fylla på vatten, då det är på baksidan där solen ligger på. Men jag är glad att inte behöva stå där och vattna utan framsidan är min avdelning och den är mestadels i skugga på kvällen.

På tal om kvällen så kastade jag ett snabbt foto på termometern innan jag gick in för en sista dusch klockan 19.30.

+31 så jag kände att jag fått nog för idag. JR hade söndagstunnan som skulle ut innan han kunde börja sin del av vattningen. Gissa om det var skönt med en dusch nu. Kallt vatten på huvudet och sedan mådde jag bra.

Vi skulle vilja göra mer om dagarna men värmen tar sin tribut och vi lyssnar till våra kroppar. Det får vänta tills en annan dag. Gräset börjar bli lite taggigt och JR hade gärna klippt det en gång till. Men som det ser ut kommer det bli lite svalare dagar framöver och då menar jag runt de trettio plus. Svalt efter att ha haft såhär varmt. Bra för oss som snart ska bereda plats för poolen. Beräknad ankomst om ca 2 veckor säger leverantören.

Varken jag eller JR har haft en pool tidigare där vi bott. I Sverige hade vi en bubbelpool i uterummet som var perfekt för klimatet uppe i norr. Vi bubblade varje helg efter städningen och det var riktigt mysigt när det regnade eller snöade utanför. Blev alltid ett bubbelbad på nyårsafton när vi var själva hemma med hundarna. Så en pool är en dröm vi hade när vi bestämde oss för att flytta söderut. Undrar om Turbo vill bada med oss? Hon ville gärna hoppa ned i bubblet men det fungerade inte så bra tyckte vi. Men i poolen får hon gärna komma med. Kanske när vi byggt trädäck runt så det blir lättare att komma i den?

Vi är alltså i väntans tider just nu.

Paus i återblickandet

För att inte hamna helt i nostalgiska tankar har jag ägnat mig åt nutid idag. Törs jag berätta att vi sov till 11.00 idag. Även hundarna. Men så skönt det var och vi måste ha varit väldigt trötta. Först resan i onsdags och igår hade vi Gary här. Vi stannade till vid Castorama i onsdags på hemvägen och Mr J ilade in och köpte en ny utelampa. Vår gamla slutade att fungera och vid närmare undersökning ansåg Mr J att en elektriker måste anlitas. Alltså ringde han Gary igår som lovade att komma efter lunch.

Det blev en vit lampa och där hänger den så fint. Precis när jag skulle ta ett foto kom Kuma ut och agerade fotomodell. Börjar få bra pli på mina fotomodeller. Beror nog på att de älskar att vara ute och idag när vi hade sju upp på termometern och sol så var det ljuvligt +17 istället för 10 är en ordentlig förbättring.

Efter en sen men god frukost låg Turbo vid ytterdörren så jag öppnade den åt henne. Kikade ut och där var hon. Skönare att sova ute tydligen. Men så ko Mr J ut och gick iväg.

Här gäller det att hålla utkik när husse går ut genom grinden.

Det är ju fredag idag och då ska soptunnan hämtas tillbaka efter tömningen. Där kommer Mr J tillbaka så nu är ordningen återställd tycker hundarna.

Vi höll oss ute när Mr J tog fram snabeldraken för tjänstgöring och vad ser jag? Där ute på vinfältet går någon och ansar vinrankorna. Det görs för hand och av en expert på vinrankeskötsel. Dessa kanske inte klipps ner till knölarna. Tror det beror på vilka druvor som växer där och kanske ålder på rankorna. Men det var något rofullt med en man som sakta rörde sig därute.

Vi har promenerat flera gånger idag runt huset och spanat på hundar som skäller och bilar som kört på gatan. Kuma står på sitt favoritställe där han har full koll på hela gatan och ner till landsvägen som går förbi byn.

Planerar att plantera ett par oleanderbuskar till på denna sida. De röda fina buskarna som ploppade upp i juli är vissnade och ser inte roliga ut. Hoppas de kommer igen nästa år, men jag vill gärna ha buskar som står hela året runt. Så minst två till ska Mr J få plantera här till våren.

Den där lilla busken som tittade fram där till vänster är fortfarande väldigt liten. Men den får bli kvar och om några år så kanske den blivit större. Kuma behöver fler buskar att gömma sig bakom haha. Idag har vi även diskuterat hur vi vill ha det på framsidan med pergola,utekök,pool och matbord. Tycker att vi kom fram till ett bra beslut. Det är roligt att planera. Vi har inte bråttom med att få allt som vi vill ha det. Allt får ta sin tid och vi tänker prioritera poolen till våren.

Jag tvättade idag och kläderna var lite fuktiga när solen gick ner så jag hängde in dem på torkstället i biblioteket över natten. Ikväll behövs ingen brasa i spisen för huset har blivit uppvärmt av solen. Hoppas solen lyser i morgon också.