Söndagsfunderingar

Läser om de så kallade demonstrationerna och hur de urartar i många städer. Funderar på om det bara är utlopp för frustration över coronaviruset som lagt sig som ett mörkt moln över världen. Jag vill inte ta ställning angående det som hänt i USA då jag inte vet bakgrunden till händelsen, men tycker att utgången blev väldigt olycklig för alla parter. Att det förekommer rasdiskriminering i hela världen är väl ingen hemlighet, men att börja trakassera poliser i Sverige anser jag förkastligt. Att skrika ner på knä borde kanske istället de som gapar göra själva och fråga sig om det kanske är befogat att de blir stoppade av polisen av och till.

Jag var på baksidan och tittade till mina rosor då dessa tre grabbar kom på gatan. Det bästa med att vår tomt är högt belägen gör att man kan iakttaga människor utan att de vet om att man är där. Grönsakstanten har en liten svart hund som ser ut som en minidobbermann och den håller koll på alla som går förbi. Rätt högljudd men Turbo tycker att det är bra för då kan hon rusa dit och se om det är något intressant. Nåväl pojkarna gick rätt nära deras tomt och den lilla svarta kom springande med hög röst. Då sticker en av pojkarna in en hand genom det höga stängslet. Så urbota idiotiskt och vad hade hänt om hunden huggit honom i handen? Han försvarade ju sitt revir och har all rätt att hugga dem som gör intrång. Nu hände inget sådant då det är en väldigt snäll hund som låter mer än är farlig.

Grannen på vår gata Alexandre Dumas har en cockerspaniel som tydligen har huggit ett barn som gjort precis så. Nu har han fått sätta upp ett extra skydd så hunden inte kommer fram till det egentliga staketet.

Vi skulle ha borrat hål i plankor idag eller jag rättare sagt. Men det har regnat inatt och droppade lite på morgonen också. Därför blev det rengöring av golven och när vi var klara så hade solen hittat hit igen. Så det blev en skön dag under parasollet och JR hade konstruktionsmöte med sig själv angående trädäcket. Han verkar vara överens med sig själv och i morgon fortsätter bygget.

Jag ska nog köra en maskin med lakan, för jag bytte i sängen idag. Tidigare har jag alltid sagt sängarna men nu har vi en säng med hel madrass så det blir sängen. Där sover vi alla om nätterna.

Med andra ord har vi haft en fin söndag här hemma. På framsidan som vi kallar detta då ytterdörren är åt detta hållet, är det tyst om söndagarna. Vi hör fåglarna och tittar på alla fjärilar som fladdrar förbi. Det är nästan så det tjuter i öronen av tinnitus brukar JR säga. Så tyst är det.

Nu skriver jag i den nya wordpress sidan och jag vet inte om allt jag skriver kommer att publiceras eller om det bara försvinner när jag klickar på publicera. Men jag får väl försöka vänja mig.

Glad måndag!!!

Kaffe är bra till mycket

Regn idag med och vad ska man då hitta på? Vi körde en golvrengöring och JR började med att rasta snabeldraken. Jag hade tjänstgöring att klia Kuma på magen. När JR var klar med golvet tog han över kliandet. Jag greppade golvmoppen och tog några repor i rummen. Det blev bra och vi är nöjda med dagens jobb.

Vi brukar oftast göra så att JR duschar först på morgonen då han är ivrig att få komma igång med något projekt. Jag vill gärna ta allt i min takt när jag duschar och avskyr att känna mig stressad då. Därför fungerar denna ordning bra för oss. Idag när jag klev in i duschen såg jag att något hänt. Tänkte fråga JR om han dansat flamenco med duschen, men så såg jag liket. Min hjälte hade duschat ihjäl en mygga. Därav vattenstänk väldigt högt upp och överallt. Det blev min uppgift att agera begravningsantreprenör och jag satte igång direkt. Det blev en begravning i vatten och de brukar vara rätt omtyckta hos oss.

Jag sparar kaffesump i en plastbytta och naturligtvis var den full idag. Så det var bara att ta på sig jackan och traska ut i regnet. En sked är bra att pytsa med och den har jag i högsta hugg på bilden. Jag lägger sumpen runt blommor och buskar så myror och sniglar håller sig borta. Sedan ger kaffet näring till jorden runt växterna och intensifierar färgen på blommor. Ser inte rosorna lite mer färggranna ut nu? De fick sitt kaffe för ett par dagar sedan.

En stilstudie på mig in action. Här gäller det att koncentrera sig för jag vill vara rättvis och ge alla lika mycket. Förresten så är det andra gången jag använder denna jacka sedan vi flyttade hit. Tror att den kommer att hålla i många år. Tänkte att det kunde vara bra med en skaljacka när man bodde här. Västen har jag använt hela vintern. Fleeströjan några gånger i vintras då det kändes lite kyligt. Så jag tycker att det var ett bra köp.

Till hundarnas glädje har det hållit uppe nu på eftermiddagen och de har kunnat vara ute en del. Våra gummitofflor hade torkat under natten så det var skönt att slippa sätta fötterna i något vått idag. Igår var det lite blött i skorna så att säga. Jag kunde hälla vatten ur dem.

Det var meningen att JR skulle cykla och handla idag, men av det jag skrivit förstår ni att det inte var aktuellt. Sedan kom vi på att idag är nog ingen bra dag för inköp då det varit långledigt och då friheten är lite större. Vi behöver även köpa sådant som inte ryggsäcken klarar så i morgon kör JR med Mackan vare sig det regnar eller inte.

En gång i tiden kunde man se dessa två vandra omkring i Thézan. Nu finns de bevarade på väggen.

Alla lite bättre

Tror förkylningen är på väg tillbaka, men jag har hostat så det blivit en bristning i ryggen. Någon nervtråd som gått isär. Men sådant läker sig självt bara man tar det lugnt. Det enda arbete jag ska göra idag är att pressa apelsiner. Jag har en elektrisk press så det är bara att hålla apelsinhalvor mot den så fixar den jobbet.

Jag har hängt upp vår första franska väggalmanacka i köket och den andra med brandmännen får hänga på ett ställe där jag kan läsa all text. Det står en del om deras arbete under året och jag använder den för att plugga franska. Ska förstå all text på varje sida och har en månad på mig varje gång.

Inget speciellt uteväder idag. Så det blir bara korta svängar när hundarna visar att de vill ut. De bestämmer hur länge vistelsen blir.

Igår var ju vår affär här i byn stängd på grund av strejk. Därför fick Mr J köra Mackan och handla idag. Det är nämligen röd dag här i morgon och det är stängt. Nu har vi allt hemma som vi behöver.

Ja, grannens renovering fortgår och det ska väl bli klart tills skolorna börjar igen efter helgerna. Ska bli skönt att slippa knackningar i väggen på morgonen.

Just ja det är fredag idag så ha en fin sådan 😊

Mycketyck shoppar loss

I morse blev det endast frukost för hundarna. Vi människor tog med oss multivitaminjuice och färdigbredda smörgåsar.

Mr J körde fram Mackan och det var uppstigning för hundarna och mig. Första anhalt blev veterinären och kloklippning för hundarna. Det var snabbt gjort och nu skulle vi till Jardine och handla. Lunchstängt och vi svängde bort till Castorama. Hängare till hallen köptes av Mr J.

En titt till på grindarna och nu har vi nog hittat den vi vill ha,tror jag. Dags för lite frukost och sedan styrde Mr J till vägen mot Vias och potteriet där vi köpte lejonet.

Där öppnade jag plånboken och denna kruka fick följa med hem.

Dessa blå klot bara ramlade ner i krukan. Någon rullade nog dit dem och eftersom det var min plånbok höll Mr J helt tyst.

Här ska allt stå. Bild kommer strax.

Vi skulle ju till Jardine och köpa tuggpinnar till hundarna och se där vad som ramlade ner i korgen då. En hängare som vi ska ha utanför dörren. Vi har ju entrén under tak och kan hänga upp hundarnas handdukar där och våta jackor när det regnar.

Apropå regn så skulle det ju regna idag, men solen lyser så fint.

Jag var också in på Super-U innan jag strupplade omkull på stenarna hemma. Det var ju så mycket jag ville bära in. Shoppade lite mer i den affären som bara är till mig. Hårvårdsmedel och annat trevligt. Nu ska jag göra ingenting.

Måndag

Nu ska taklampan upp. Vi har haft någon slags guldfärgad sak som inte är speciellt tjusig. Förra ägaren som var tokig i guldfärg. Mr J har grunnat och kommit fram till hur vår lampa ska hänga.

Jag tog en sväng till baksidan och hundarna hängde på.

Där till vänster syns busken som kom fram när Mr J röjde i lördags. Ska bli spännande att se hur den artar sig.

Det är ju så att för ett år sedan var ägaren till vårat hus ålagd att räta upp muren. Den höll tydligen på att ramla ner på gatan. Mairen i vår by krävde att det skulle åtgärdas. Då hamnade säkert många växter huller om buller i jorden. Nu börjar de titta fram igen och med allt ogräs borta får de luft och ljus.

Tror även att någon gång har en ägare odlat något på baksidan. Men nu ska alla stenar plockas bort och här där Kuma går ska vi ha gräs med vippor.

Denna buske får vara kvar. Ett bra insynsskydd mot gatan.

Vi har det varmt idag med och jag har lakan i tvättmaskinen. De är snart klara och torkar snabbt i solen.

Men nu har Mr J köpt en torkställning som kan stå antingen på trappan eller i duschen när det blir vinter. Då är vi inte så beroende av vädret. Jag kan tvätta när det behövs.

Lite dramatiskt

Jag har ju börjat med min yoga och vilken känsla det är att sitta vid ett öppet fönster. Det är som att vara ute när de franska fönstren är öppna. Det är ju +31 på dagarna så vi har öppet från morgon till kväll.

Igår gjorde jag yogan och tyckte att det luktade lite bränt. Men det var väl någon som eldade någonstans tänkte jag. Fast vem eldar i denna värme?

Jag gjorde mig iordning och satte mig vid matbordet för att läsa i datorn. Mr J målade väggarna på toaletten. Jag frågade om han kände att det luktade bränt, men han har inte så bra luktsinne och kunde inte känna det. Då kommer ett flygplan som verkar ha bråttom då det lät väldigt högt. Det är nog ett brandflygplan som är ute på spaning konstaterar jag. Då kommer det ytterligare tre flygplan och nu måste jag gå ut i trädgården och titta på baksidan, för Mr J känner också brandrök. Jag ser en tjock bred rökpelare som stiger upp över taken. Två helikoptrar flyger över röken. De fyra planen återvänder över vårat hus och mot Beziers.

Jag gick längst bort i trädgården där jag har utsikt mot Murviel, vår närmaste by. Då dånar det i luften över mig och ett stort boingplan flyger mot branden. Det är nästan så jag hukar mig, så lågt flyger det.

Det cirklar runt i luften över rökmolnet och släpper ut vatten över elden. Det flyger lågt och efter en lång, lång tid lämnar det brandplatsen. Ett stort antal brandbilar körde även mot branden. Mot kvällen var röklukten och himlen blå igen. Skönt nu verkade det som att de fått kontroll över elden.

Vi gick ut och rensade rabatten mot grinden. Jag bestämde att det som kom upp där var ogräs och skulle bort.

Tror jag ska köpa några oleander och plantera ovanför lavendeln. Då får vi lite skydd och slipper insyn från gatan. Det blir fint med färg och tuktar man dem så blir de inte för höga. Vi tänker ju ha poolen däruppe.

För övrigt tvättar jag mörka kläder idag. Mr J kom precis tillbaka från inköpsrundan och nu tar vi det lugnt en stund. Allt är inplockat och det ser väldigt trevligt ut i kylskåpet.

+32 och strålande sol idag.

Sagt hejdå

Idag har vi kört H till flygplatsen i Montpellier, för vidare transport till Kastrup och hem. Just nu befinner han sig i luften och är nog ivrig på att få landa. Vi får en pling så vi vet att det gått bra.

Vi körde betalväg till flygplatsen, men hem blev det A75 en avgiftsfri motorväg. När H kommer ner till jul hittar jag till flygplatsen.

Det var så skönt att se bergen i Minervois när vi närmade oss byn.

Sedan vår fina allé som leder in i byn. Ståtliga plataner som hälsar välkommen

Vinfälten breder ut sig vid sidan av vägen.

Vid vindestilleriet svänger vi höger och efter några hundra meter.

Är vi på vår gata. Lite smal i början men sen blir den bredare.

Där är vår mur och staketet. Äntligen hemma igen. Hundarna springer in trädgården och är lika glada över att vara hemma.

Vi var så glada att vara hemma att vi glömde köpa sallad som vi tänkte ha till middag idag. Nu blir det medelhavskost ett tag efter de kraftiga middagar vi ätit.

Dags för vardag igen och den är ju inte så tråkig den heller. Vi gör ju precis vad som faller oss in.

Värmen håller i sig

Jag har tvättat alla kläder till H och de torkade på en timme.+33 i skuggan och ja solen är stark. Det var ju inte läge för någon aktivitet utomhus och stranden lockar inte någon av oss.

Vi har kopplat av och pratat en hel del. Naturligtvis är det spännande för H att resa själv för första gången. Men det kommer att gå bra.

Turbo har hittat den perfekta kojan och här sover hon bra. Idag är det väldigt varmt och hundarna sover mest hela tiden.

Imorgon ska vi köra H till flygplatsen i Montpellier och sedan är vi ensamma med hundarna igen. Vi har en del administrativa ärenden att ta tag i. Trädgården får vänta ett tag till.

Vi kör vidare i vår vardag och det är ju rätt skönt det också.

Och slaget vanns av….

Idag trodde jag att jag skulle få måla. Mr J var så duktig och köpte penslar och färg på morgonen. Jag mitt nöt trodde att det skulle gå bra att skriva ut några skyltar på skrivaren. Vi fick nämligen ett gott råd från mannen som ska byta vår toalettstol. Det verkar vara ligor som åker omkring och kollar in husbilar som står utanför hus. De antar att det är semesterfirare och har massor av fina saker som de kan stjäla.

Men sätter man upp skyltar på franska där det står att man inte är där på semester, utan är boende på heltid, så förstår ligorna att bilen är tom på saker. Vilket ju vår Mackan är då vi endast använder den som fortskaffningsmedel när vi handlar. Jag har fått hjälp med en översättning som är proffsig. De svenskar som bor härnere är väldigt hjälpsamma. Visst hade jag kunnat knåpa ihop en skylt, men då hade det märkts att jag inte behärskar språket så bra.

Så därför kånkade jag ut skrivaren till bordet och skrev texten i words på datorn. Hittade en bra storlek och teckensnitt som jag var nöjd med. Sparade ned dokumentet och nu började mitt krig med skrivaren. Ni vet den som vi släpat med oss under hela resan och haft en del strul med. Men vi har alltid vunnit och lyckats få ut och scanna alla dokument vi behövt. Jag har hållit på hela dagen och envis som jag är ville jag bara inte ge upp.

Men idag orkade jag inte mer och skrivaren vann. Mr J skyndade sig att ta undan den innan jag hann sätta foten i den. Jag gav upp och tog fram tuschpennor och skrev tre skyltar för hand. Tur att jag har en hyfsad handstil. Nåväl Mr J blev nöjd och nu sitter de på fönsterna i Mackan.

Så nu är jag en innevånare här och alltså en habitant tant.

Vi har undrat lite om vår öppna spis fungerar. Idag började Turbo hoppa runt den och det visade sig att en liten fågel ramlat ner i skorstenen. Det var säkert en unge. När Mr J öppnade glaset flög den och som tur var hittade den ut genom vårat öppna fönster. Nu behöver vi inte undra om vi har öppet genom skorstenen. Mr J funderade om vi skulle provelda och jag sade nä, det är +30 nu så elda får han faktiskt vänta med.

Under tiden som jag hållit på med att brottas med skrivaren, har Mr J tejpat runt hela golvet i mat /vardagsrummet. Så i morgon ska jag måla så det så.

Under tiden ska jag fundera på om jag ska köpa en ny skrivare på Super-U och skrota den vi har. Eller om jag ska ge den en ny chans när vi får våra saker och manualen.