Pappa hemma 

Lite deppig men med all hjälp han behöver. Så trodde han att jag flyttat och det är inte sant. Vi är snart hemma igen och jag hälsar på honom varje dag. 

Min ”syster” tycker plötsligt väldigt mycket om min pappa och tycker att han ska flytta upp till hottahejti. Idioter säger jag bara. Han känner inte en kotte där för alla är döda. Jag blir så arg på henne. 

Men jag försäkrade pappa att jag är hemma om ett par veckor och då kommer jag och hälsar på honom varje dag som vanligt. Jag och Unkas dundrar in och piggar upp honom. 

Undrar varför jag är begåvad med en idiot till syster? 

Lite gladare

Kommer precis från pappa och det var som jag hade hoppats på. Han är klar i huvudet, ögonen klara och vi skrattade som vi brukar göra. Han kom ihåg att han var dålig igår och frågade om saker som varit. Han hade sett lite på tv, stått upp när han skulle äta och frågade om saker hemma. När jag gick skulle han få middag, buffé skulle det bli och han hade beställt öl till maten. Jag är på semester nu sade han och skrattade.

Han klarade det och kommer att besegra infektionen eller om det var lunginflammation. Läkarna är inte säkra men antibiotikan hjälper. I morgon ska jag handla hem mat till honom och lägga i frysen. Klumpen i magen har släppt och nu vet jag att han har det bra och snart är hemma hos sig igen. Plötsligt lyser solen igen. Inte utomhus men inuti mig. Denna sång är till dig pappa.

Älskade pappa

Hårt rosslande och mycket orolig var min pappa då jag kom till Trelleborg. Men då jag hjälpt honom på med syrgasmasken och hörapparaten log han mot mig. Med en mun utan tänder var det ett så fint leende. Jag blev så glad att han ändå kunde le. Nu är jag mycket lugnare och i morgon ska jag åka dit igen.

Orolig natt 

Jag somnade väl bra igår kväll och var helt slut i huvudet. Men så vaknade jag fyra på morgonen och alla som gjort det, vet att då snurrar det bra i batteriet. 

Jag har tränat på att tömma huvudet på tankar och vid ett sådant tillfälle är det en bra kunskap. Men det tar ju alltid en tid innan det fungerar. Jag hade inte långt till tårarna, men intalade mig själv att inte oroa mig i förväg för saker som ännu inte inträffat. 

Idag är min ledsnad nere i magen och den lugnar sig när jag träffat pappa. Jag ska köra till Trelleborg idag med lite saker och se hur han mår. När jag sedan pratat med sjuksköterskan som har hand om honom, vet jag mer. Att inte veta har alltid varit det svåraste. 

Jag vet att pappa har en infektion i lungorna och de har satt in antibiotika. Det kan säkert ha orsakat att han blivit yr och ramlat. Han har feber och är svag i benen. För att inte ha ramlat på ett helt år och nu gjort det tre gånger på kort tid, tyder på att något är fel. Han är inte den som klagar i tid och otid, så denna infektion har han haft ett tag. 

Det regnar ute och det passar mitt humör idag. För glad är jag inte. 

Har ontar

Nu har jag letat rätt på pappa som tydligen kommit till en avdelning. Det känns bra eftersom han då kan få mat och vatten. Sköterskan som har hand om honom hade det hektiskt just när jag ringde, så nu väntar jag på att hon/han ska ringa tillbaka. Är lite lugnare just nu, men det är jobbigt att ha en gammal far som inte mår så bra. Tänkte åka och hälsa på honom i morgon och hämta hans leg. Nu har nämligen ICA-kortet kommit och visserligen tror jag att jag skulle få ut det ändå här i byn, men det känns lite säkrare att ha legget med.

Min högra arm värker av någon anledning och nu har jag tagit en voltaren-kapsel. Smorde in med gelen först men det var lika med noll. Tror faktiskt att det börjar släppa nu. Jag har ingen aning om vad som orsakar värken, men jag har ett litet blåmärke på armen. Huvudsaken är att jag slipper ha ont.

Jag går förbi en trädgård varje dag med en häck som blommar just nu och det bara vimlar av fjärilar. Nästan som en myggsvärm, men nu är det inte sådana elakingar. Rätt häftigt faktiskt.

Inget är så jobbigt som när man väntar på att någon ska höra av sig.

Det bara fortsätter

Gårdagen slutade med att pappa fick komma hem från Malmö med armen i bandage. Han hade inte brutit handleden men slagit i den hårt. Med lättat hjärta kunde jag lägga mig då hemtjänsten tog mot honom.

Idag var mina planer att gå bort med lite kläder som jag tvättat och tvättkorgen. Hemtjänsten ringde när jag kom ut ur duschen. Pappa hade ramlat och slagit sig. Jag slängde på mig kläderna och rusade dit. Ambulans var tillkallad och nu gällde det att prata med pappa för att se om han slagit sig i huvudet. Han hade skrapsår på benet, armbågen och ett sår på huvudet. Han sade att det gjorde ont i ryggen och på låren.

Dagens ambulanspersonal gjorde en grundlig undersökning och fick upp pappa på en stol. Jag hämtade rullatorn och pappa skulle resa sig. Han kom upp i stående men sedan  började han vingla och det var bara att sätta honom igen. Efter det beslutade de sig för att pappa skulle köras till Ystad sjukhus. Jag städade upp i hans lägenhet och tog med mig skräpkassarna och kastade dem i soprummet.

För tre kvart sedan ringde jag för att höra vad som hänt med honom. Det visade sig att han var körd till Trelleborg och det är jag glad för. Läkaren höll på att undersöka pappa när jag ringde, så sköterskan bad mig ringa om en halvtimme. Då får jag veta vad de beslutat om.

Jag som hade tänkt ta med mig datorn till honom idag och visat hans hemby på google Earth. Tror jag såg hans barndomshem igår när jag tittade där. Det hade varit så roligt att kunna visa pappa det. Känner mig orolig just nu.

wp-1465484572694.jpg

Händelserik dag

Kom med Unkas till pappa i eftermiddags och han låg däckad i sängen. Han hade halkat och handleden var svullen och gjorde ont.
Jag kallade på hemtjänst och de bestämde att pappa skulle in till sjukhuset och röntga handleden.

Nu kvart över tio på kvällen ringde ortopedakuten i Malmö att det var inget brutet och pappa ska få åka hem. Jag är så glad att det gått så bra. Tror pappa är nöjd med utfallet och glad att komma hem igen.

I morgon ska jag och Unkas gå hem till honom igen. Nu hoppas jag att han mår bättre.

Lillelördag

image

Gick bort till pappa och mötet med biståndshandläggaren. Det blir jättebra för honom nu och jag kan slappna av. Vi bestämde att han ska ha ledsagning en gång i veckan och det piggar nog upp honom. Det var en del annat också som gör att jag inte behöver vara orolig att han är ensam hela tiden.

När jag kom hem öppnade jag till trädgården och Unkas tyckte nog att det var på tiden. Han vill gärna kolla upp sitt revir och glo på alla grannar.
Det verkar bli en fin dag och nu ska inköp göras till midsommarafton. Vi ska ha middag med pappa och farmor som vanligt.

Snart midsommar

Tittar ut genom fönstret och får syn på x antal ungdomar med reflexvästar. Jag har ingen aning om varför de bär dem, men förstår att de ska till något sammanhang där de måste synas. Någon tävling kanske eller parkeringsvakter? Spelar ingen roll för de slipper stå ute i regn. Det regnade denna morgon och jag behöver inte vattna. Tack, vädergudarna för det. Jag kan inte använda min nya fina handtrimmer heller. I helgen kom jag nämligen på att det jag verkligen behövde var en sån där sax som man kan klippa kanterna med runt buskar och staket. Jag har ju sått luktärtor på framsidan vid det stora trähjulet och nu börjar de komma upp. Men jag sådde även gräsfrön där och nu behöver jag klippa gräset utan att blommorna åker med. Mannen kom hem med en handtrimmer med uppladdningsbart batteri. Han tänkte att den skulle underlätta för mig och att jag inte blir så trött i handen. Jag har problem med ett långfinger på höger hand som fastnar ibland. Får veckla ut fingret med hjälp av vänster hand. Kortisonspruta säger min läkare, men eftersom jag inte är någon vän av kortison så har det inte blivit någon sådan.

I morse ringde även pappas biståndshandläggare för att bestämma ett möte hos pappa. Vad glad jag blev. Nu får jag hjälp med en massa saker som jag tagit om hand själv. En sten lyftes från mina axlar. När pappa berättade att han ramlat i lördags, ringde jag genast mannen som inhandlade ännu en halkmatta till badrummet. Det var nämligen efter att han tvättat händerna som han halkade och föll. Han satt på toalettstolen och skulle resa sig upp, men hade skvalpat vatten på golvet som blivit halt. Mattan ska jag och Unkas lämna idag.

En annan sak som gläder mig är att det verkar som att vi får kanonväder på fredag i södra Sverige. Det ska bli sol och +28, vilket innebär att vi slipper frysa. Förra året hade vi på värmen i uterummet, vilket vi verkar slippa i år. För första gången är det jag som ska stå för all matlagning. Farmor klarar inte av sådant nu och hon bor ju kvar på korttidsboendet. Efter sommaren hoppas vi att hon får flytta in i sitt permanenta boende och vi får säga upp lägenheten och flytta alla hennes saker.

Men nu ska vi väl tänka på midsommar och sommaren.

IMG_20150605_203026

Fy skäms Anderslövs vårdcentral

I våras kallades min pappa som är 90 år till hälsoundersökning. I kallelsen stod inget om provtagning. Det fick jag hjälpa honom att räkna ut och blev lite bestört. Brevet kom en fredag och pappa skulle dit om en vecka på tisdag.
Han var alltså tvungen att ta sig till vårdcentralen för provtagning innan dess. Så jag rullade upp honom på måndag morgon för provtagning.

På tisdagen veckan efter rullade jag upp honom igen för undersökning. Kostnad 180 :-. Han betalade med en femhundring och vi fick vänta på läkaren. Eftersom pappa har problem med vaxproppar i öronen då och då, ville han spola öronen. Jag tyckte också att det vore bra då han i princip inte hörde någonting.
Systern fick inte bort proppen i ena örat och läkaren ansåg att man måste suga ut den. Men det hade han inte tid med den dagen.
Pappa fick en ny tid veckan därpå. Han var tvungen att leva i tystnad en vecka till. Vilket betyder att han inte kunde svara i telefon eller höra vad de sade på tv.
Han suckade och sade att :”jag får väl titta på bilderna då.”
Jag hade lämnat in hans ena hörapparat för lagning på måndagen innan läkarbesöket. Han har en i varje öra.

För tredje gången rullade jag upp pappa till vårdcentralen. Min rygg protesterade efter alla dessa promenader med rullstol.
Nu kommer jag till det som är absurt och idiotiskt.
Vi kommer upp och anmäler i luckan att vi ska ta bort en vaxpropp som de misslyckades med vid förra besöket.
Det blir 180 :- får vi veta. Pappa tar upp en femhundring och lägger på disken.
Då säger människan i receptionen att hon inte kan ta den för att hon inte har någon växel.
Pappa har inget mindre. Då menar människan att vi ska rulla ned till bankomaten och hämta ut ett par hundralappar.
Jag tror att topplocket på mitt huvud ska flyga i luften. Vi ska ta oss till bankomaten för att människan inte orkat ta sig till affären för att växla.
Glöm det är mitt svar.

Då säger människan att hon skickar en inbetalning hem till pappa.
Jag frågar henne hur han ska kunna betala den?
Pappa har autogiro på alla sina räkningar. Därför är det en omöjlighet för honom att betala på det sättet. Han sitter i rullstol och om jag nu kunde rulla honom till banken, får han betala 40:- för att betala räkningen där.

Skicka ingen inbetalning säger jag. Lös det på ett annat sätt.

Idag kommer ändå en postgiro talong från vårdcentralen. Tur att jag var tvungen att gå rundan med Kuma, annars hade jag åkt dit och levt djävulen.
Men i morgon ska jag handla åt pappa och då åker jag dit. Slänger inbetalningskortet och 180 :- på disken och några väl valda ord. Sedan får de lösa problemet hur de vill.
Jag vill ju inte att min nittio- åriga pappa ska få något inkassokrav.
Om samma människa är där ska jag påminna henne om att en dag är det hon som är gammal om hon har tur.

image