Midsommarafton i Sverige

Annonser

Vi firar inte denna helg här nere och det har egentligen inte bara med att vi flyttade ner hit eftersom vi inte firat det under flera år innan dess. I fjorton år tog jag hand om min pappa efter att min mamma dog på midsommaraftonen. Vi hade köpt hem allt till en god middag middag och JR körde hem till deras hus för att hämta både hans föräldrar och mina. Vi satte oss till bords och så sade mamma plötsligt att hon inte mådde bra. Hon fick lägga sig i H:s säng som inte var hemma just då. Jag var in till henne med jämna mellanrum för att se hur hon mådde. Jag skyndade mig att äta snabbt och överlät värdskapet på JR till de övriga. Sedan satt jag hos mamma och vi pratade en hel del om allting som hon tyckte var viktigt för mig att veta. Hon var så tunn och bräcklig och när jag kramade om henne var jag rädd att göra henne illa.

Mamma mådde inte alls bra och ville hem. Men hon orkade inte gå och ingen av oss kunde köra bil- Men JR:s pappa satt i rullstol och vi baxade honom till en bekväm stol och så bar jag mamma till rullstolen. Jag gick hem med henne och pappa. Det blåste kallt och jag hade virat en pläd runt henne. När vi sedan gick hem med JR:s föräldrar och samtidigt gick jag till mamma och pappa som bodde på samma våning i 55+ boendet, så var det verkligen illa med mamma och jag ringde ambulansen. När de hämtade henne var sista gången jag pratade med henne. På midsommardagen satt pappa och jag vid hennes säng tills hon lämnade oss.

Därför har midsommar tappat sin magi och är en helt vanlig helg för mig.

Något har hänt för Jack har kommit in i slyngelåldern och i två dagar har han varit rent ut sagt fördjävlig. Nåja, inte hela tiden men han håller på tills han inte orkar själv. Där kan vi tacka det varma vädret för att han inte orkar så länge. Han lyssnar men gör ändå som han vill. Lino är inte precis hjälpsam för han initierar till en hel del ofog.

Jag har läst på ikväll om just slyngelåldern och just golden retriever är riktigt full i fan tills hjärnan är fullvuxen. Vi har en hund som växer fysiskt men fortfarande är en valp i hjärnan. Men det ger sig och vi lär oss att tackla hans nya tokigheter. Livet är ju så mycket roligare trots allt.

Mycket bad och så kom ett paket

Annonser

Det var en något orolig morgon då JR:s mobil pep vid tio och sedan kunde han inte sova. Ett paket var på väg sade sms:et , men vi väntade ingenting idag så han blev orolig att det var något scam eller ett fel. Sedan kom det nya sms med olika mellanrum och med en orolig JR så blev hundarna likadana. Jag sov stötvis och steg upp strax före elva. Ingenting hade anlänt så det var väl bara felskickat då menade vi.

Jag satte igång en maskin med lakan och JR körde till Super-U för det man inte har i huvudet får man ha i benen. Nu har vi ju Mackan så han körde dit och köpte kaffe som var det han glömde i fredags. Kaffe är ett absolut måste på morgonen för oss båda och vi letade länge efter en metod som skulle göra det godaste kaffet här nere. I Sverige bryggde vi kaffe med malen skånerost och det passar perfekt för kalkrikt vatten. Men skånerost finns inte här nere. Först tänkte vi kapselkaffe espresso riktigt stark, men det blir för det första endast små koppar och är inte särskilt gott heller.

Men så hittade jag en bryggare som först mal hela bönor och sedan brygger. Så nu köper vi färdigrostade bönor och vi har hittat en smak som är väldigt smakrik. Varje morgon dricker vi svart kaffe i stora koppar och det är en perfekt start på dagen.

Precis då JR hade backat i på plats hemma kom det en stor lastbil med baklift och en chaufför hoppade ut och visade ett papper. JR hojtade till mig att det stod hans namn och ett stort paket kom nedför bakliften. Det var engvie som kom. Den skulle inte komma förrens om nio dagar hade JR fått besked om.

Paketet var mycket tungt och vi lyckades släpa upp det till Not-garagedörrarna. Så efter frukost och kaffe satte JR igång med att först fylla poolen till Jack som väntat hela morgonen på att få bada.

Bäst att hålla till i skuggan och JR har hållit på hela dagen med att sätta ihop engvie. Jack har badat och Lino sovit i skuggan. Jag gjorde rent golven idag då det blir en del grus och annat på en vecka. Varje gång jag städar är jag tacksam för att vi köpte ett mindre hus än det vi hade i Sverige och ett enplanshus. Det är så lättstädat vilket gör att det går fort och inte tar hela dagen. Jag belönade mig med att simma 30 m i poolen. Det blir många vändningar men det fungerar bra tycker jag.

Jack är helt slut om kvällarna efter att ha badat och skuttat omkring, vilket Lino tycker är helt förskräckligt då han är så våt.

Canicule på väg

Annonser

Läste på franska meteo att det är en rejäl canicule(värmebölja) på väg och den blir långvarig och kan nå ända upp till norra Tyskland. Jag som trodde att den redan var här eftersom vi hade +40 ute idag. Men den ska tydligen börja på onsdag.Typiskt då vi ska åka till Beziers för JR:s provtagning. En snabb googling på när labbet öppnar visar att vi kan köra dit hemskt tidigt på morgonen vilket betyder att vi ska stiga upp klockan sju. Fast då har det inte hunnit bli alltför varmt och vi har säkert inte så svårt att hitta en parkering i skuggan. Hoppas vi. Vi vill inte lämna husbilen obevakad på en parkering inne i Beziers och då JR ska till ögonläkaren veckan därpå och hyra bil för den turen, vill vi inte hyra bil på onsdag också.

Vi får väl sova en stund när vi kommer hem tänker jag. Det brukar inte ta så lång tid att ta proverna. Om det ska bli varmare än idag så kan man ändå inte ta sig för med så mycket. Äsch, jag ska inte spekulera om hur det blir på onsdag.

Undrar om vi fått in en fotbollsbacill hos oss för plötsligt letar Jack upp alla fotbollar som vi har och ska leka med dem. Lino är så klok att han inte hänger på utan tar det mer lugnt i värmen. Men Jack svalkar sig i poolen med jämna mellanrum så han orkar leka ändå.

Vi har det bra

Annonser

Värmen tillåter inte till att göra alltför mycket om dagarna, men jag körde en maskin med tvätt. När jag hängt upp den var jag väldigt varm ska jag säga. Dessa tropiska nätter gör att jag vaknar flera gånger för att jag är varm. Men jag har svårt att sova helt utan täcke och efter en stund tar jag på mig det igen. och så fortsätter det tills jag är så trött att jag bara sover ändå.

Jack tar första parkett inför påfyllningen av poolen. JR tömmer den varje kväll när vi går in för om det är vatten när vi går ut på nattkissen så blir det gärna ett bad och vi är inte så förtjusta i att ligga i en säng med en våt hund. Sedan brukar vattnet vara rätt smutsigt efter en dag. Så ritualen är att JR fyller poolen med nytt vatten efter frukost varje dag. Sedan ligger han i den och doppar hela huvudet i vattnet. Idag blåste han bubblor med nosen.

Man vill ju gärna tro att en svart hund inte gärna lägger sig i solen, men Lino har för vana att pendla mellan skugga och sol. Ibland lägger han sig inomhus vid fläkten också. Det är så han reglerar sin kroppstemperatur.

Tror att våra hundar är duktigare på att hålla sig svala eller varma än vi människor är.

Jack börjar bli stor nu

Annonser

Idag är det 8 månaders dag för Jack och vår lille kille har växt mycket sedan dagen då vi hämtade hem honom. Han utvecklas hela tiden och det är verkligen roligt att se.Vår älskade stora björn som riktigt smälter i våra händer när vi kelar med honom.

Vi kan verkligen skatta oss lyckliga som ännu en gång får ha ett par underbara hundar i vårat liv. Någonting bra måste vi ha gjort i vårat liv eftersom vi gång efter annan fått ta hand om underbara hundar som verkligen gett oss så mycket.

Idag har jag haft riktigt roligt. Först byggde jag den i mitt huvud och jag såg precis hur byn såg ut, sedan har jag suttit och skrivit ner allt i min lila anteckningsbok. Jag är inte klar utan har mer att placera i byn. Jag har även rollbesatt min by och tror att det kommer bli en färggrann samling. Har några figurer kvar och alla ska mina fyra rollfigurer få möta i olika sammanhang.Oj, vilken resa detta kommer att bli.

Det ska tydligen bli sju grader varmare än idag och om jag inte minns fel så var det +28 i förmiddags. Brukar titta på temperaturmätaren då för senare på dagen ligger solen på och då är det ingen idé att titta. Men om man lägger på sju grader så blir det ca +35 i morgon och det är varmt. Men vi har inga problem med att tackla värmen och Jacks pool är rengjord och ska fyllas i morgon vilket kommer att göra honom överlycklig. Jag brukar blöta en frottéhandduk i pollen och lägga över Lino vilket han tycker är ok. Han behöver varken bada eller duscha.

Det blev en ny cykel

Annonser

Shopping igen då men idag var det JR som fick klicka hem en ny cykel som redan fått sitt namn Yngve. Liten parafras på tillverkningsnamnet och nu ska vi låta taslan få en ny ägare. Vi vet inte vem men var han ska lämnas någonstans. Blir en bra lösning tycker vi.

Det har varit svalare idag +28 och med en svag vind på det så behagligt kan man kalla vädret. Förutom att köpa cykel så har JR skruvat tak på bodil som ser riktigt stilig ut nu. Idag har inte Jack badat lika ofta och det kanske har med vädret att göra.

Jag är så gammalmodig att jag skriver på papper. Här menar jag min synopsis för boken som jag håller på med. Men för mig är det så att jag får en bättre känsla för berättelsen när jag skriver för hand. Därför är både pappret och pennan viktiga. Jag skriver just nu i en anteckningsbok med lila pärmar som är som sammet med tjockt papper, Pennan är nog viktigast för mig och jag använder alltid samma märke och det ska vara svart bläck. Känslan när jag skriver ska vara flytande och inte kräva så mycket tryck av handen så jag blir för trött. Låter det löjligt? Då får det göra det för jag tänker verkligen inte ändra på det. Ayy sitta och skriva på datan går bra när jag skriver inlägg på bloggen men en bok är något helt annat och kräver något annat av min hand.

Portvakt

Annonser

Om man är satt att vakta en dörr så är man väl en portvakt? Det var min syssla idag då vi har en badglad liten, eller så liten är han inte längre, hund som plötsligt får för sig att rusa in i huset för att hämta en leksak.

Jack har en päls som verkligen suger upp vatten och tyvärr vill han gärna dra sig i gräset efteråt. Bruna fläckar av jord överallt och smutsiga tassar inomhus är ingen hit. Men om jag sitter på trädäcket kan jag hejda honom från att rusa inomhus. Sedan gäller det att få honom att ta ett sista dopp det sista innan vi går inomhus när de ska få sin mat. Samt se till att han är ren när vi går in för natten. Det blev jag som fick agera portvakt idag och jag har inte något emot det. Satt och lyssnade klart på min bok och kastade boll med Jack. Lino var bara Lino och sov i skuggan.

Ni som har åldern inne kommer säkert ihåg Hylands hörna och Carl-Gustav Lindstedt som var gubben i lådan. Idag hade jag min egna gubben i lådan.

Det var länge sedan jag bjöd på en av mina vackra rosor så här kommer en. De flesta har blommat klart och tar sats för nästa blomning. Jag har sådan tur att de inte blommar samtidigt allihop. Denna doftar underbart.

Veckan börjar lugnt

Annonser

Lakanstvätt och bäddning av sängen var vad jag gjorde idag. JR har varit desto flitigare. Alla väggar är på plats på bodil och nu återstår resten som tak och golv. Han gör lite varje dag och det får bli sommarens projekt vilket betyder att det får ta sin lilla tid. Vi har ju lite annat att pyssla med i trädgården som vattning och så kör JR snurradåren för att ta bort dessa irriterade gräs som kilar in sig överallt och kan vara vanskilga för hundarnas öron och ögon.

Vi skulle kunna vattna gräsmattan hela tiden så att den är grön men så kommer det kanske restriktioner om bevattning och då är allt jobb till ingen nytta för gräsmattan blir torr på endast ett par dagar. Därför låter vi den vara och vattnar endast växterna var tredje dag för att inte skämma bort dem för mycket.

När vi flyttade hit köpte JR en liten pall i plast som vi ofta använder i trädgården när vi håller på med något i marknivå. Allt för att skona ryggen och JR är väl den som använt den mest. Nu har den spruckit i ett ben och jag tog på mig att leta efter en ny av stål. Med JR:s godkännande köpte jag en som vi får om två veckor. Tror den nya bllir ännu bättre. Jag som hade tänkt hålla mig från att köpa något denna månad.

Veckan i övrigt är rätt blank och vi får väl pyssla med lite av varje misstänker jag. Skriva och lyssna på en bok är mina favoritsysselsättningar. Kanske ska jag teckna lite också för det var ett tag sedan, brukar ju göra det under de månader som vi är mer inomhus. JR har ju bodil så han håller sig sysselsatt så mycket och så lite han vill.

Kan man diskutera om allt med alla ?

Annonser

Jag följer gärna debatter och diskussioner i media och på internet. Läser en del gammal media som man kallar tidningar och nyhetsprogram. Eftersom vi bor i ett annat land än Sverige sedan sju år får man en liten ny syn på sitt födelseland och det som sker där. Det blir lite som att man står vid sidan om och tittar på. Som man brukar säga så är det ju lättare att se andras fel och brister än sina egna. Nu känns det som att debattklimatet i Sverige har blivit stramare och att en del chefer i media inte kan sätta ner foten utan låter unga influencers bestämma. Mycket märkligt tycker i allafall jag.

Här i Frankrike älskar man att diskutera och debattera. Det kan hetta till ordentligt ibland men leder sällan till att man blir riktigt osams. Istället är man överens om att man har olika åsikter om en viss sak. Nästa gång man träffas så hälsar man som vanligt. Klart att det finns undantag som det alltid gör i alla sammanhang.

Jag skrev ju lite om att vi inte firar Sveriges nationaldag längre och det tycker jag är naturligt då vi bott här i sju år nu. Vi firar Frankrikes nationaldag som sig bör. Naturligtvis ska vi hedra landet som vi fått äran att bosätta oss i. Vi firar inte midsommar heller, fast om vi varit i Sverige så hade vi gjort det, så även nationaldagen. Det skulle aldrig falla mig in att sätta en svensk flagga på huset här nere. Fransmännen hissar inte heller privata flaggor vid sina hus. Det sköter mairen om och tricoloren hissas på vårat torg vid högtider som t ex nationaldagen. Jag tror att fransmännen skulle bli förolämpade om vi viftade med svenska flaggor och antagligen tycka att vi borde flytta tillbaka. Men i Sverige tillåter man det.

Nu är det ju så att vissa saker är bra i Sverige medan andra är bättre i Frankrike. Det gäller att välja själv vad man föredrar tror jag.

Jag höll min sida

Annonser

Tog det lugnt idag eftersom jag inte hade några måsten mer än att hålla i en gavel på bodil när JR satte skruvar i den. Men det var ingen brådska så jag pysslade med annat tills det var dags.

Därför satte jag mig här på trädäcket i skuggan och cyklade mina kilometrar. Efter bäddning och tvättning av mig var min tid min. Underbart att kunna ha så mycket tid tycker jag. JR brottades med bodil en del längre bort i trädgården och ropade på mig när det var dags för min insats i byggandet.

Fast det första JR gjorde efter frukosten var att ta av pooltäcket på hundarnas pool. Fylla lite mer vatten i den och sedan har Jack legat i den mest hela dagen. Lino har hållit sig borta från den som vanligt. Vi vet ju inte vad han varit med om tidigare i sitt liv innan han kom till oss. Han var ju sju månader när vi fick honom. Därför får han absolut göra som han vill med badningen. Om det blir alltför varmt kan vi duscha honom för det har han inget emot.

Idag har vi endast haft +28 ute så det har varit riktigt skönt och håller man sig i skuggan mår man som bäst. Jag unnade mig ett glas rosé vid femtiden för jag tyckte att jag förtjänade det efter mitt bidrag till bygget idag. JR tog en virre och det förtjänade han efter sin brottning med plåten. Vi hade en riktigt trevlig stund och det enda jag saknade var att lyssna på sommarpratarna. Det brukar vi göra varje sommar och nu längtar jag tills det börjar. För det hoppas jag att det gör. Man vet ju inte eftersom public service i Sverige ska spara pengar på många håll och kanter.

Jag fick mina mina nya trosor idag så nu går jag omkring och känner mig svalare, eller gör jag det? Måste nog vänta lite med utvärderingen av trosorna och hur de känns. Slinkiga är de i alla fall och tunna. Köpte hudfärgade.