Lata dagar i Capestang

Annonser

Inte mycket mer att göra när det är +27 i skuggan.

Jag gick bort och diskade vid utedisken, för det går inte att vara inomhus. Mr J och hundarna stannade i skuggan av markisen. Idag blir det inte några långa promenader för någon av oss.

Jag har gjort mitt jobb för idag. Det blir en dusch senare.

Men först bara avkoppling utomhus.

Försmak av trädgården

Annonser

Vi ångrar absolut inte att vi bytte till denna camping. Vinden är bara skön här och välbehövlig då det är +25 i skuggan.

Hundarna kan äntligen få ligga ute i gräset. De blev så glada när vi lät dem komma ut. Nu ligger de och njuter i skuggan.

Fast Turbo har lite svårt att vara still.

Men det är lika skönt för oss att kunna få sitta ute och njuta. Nu känns det inte som att hjärnan blir urblåst så fort man gör ut. Vi har för första gången rullat ut markisen och den hoppar inte av blåst.

Idag är det en härlig dag.

Capestang

Annonser

Hej då Vias, nu kör vi från blåsten och sanden. Jag orkar inte stanna här mer just nu.

Få se om vi kommer hit något annat år. Det var fint att stå här och vi hade inte så mycket att välja på när vi kom ner i februari.

Inte många på stranden idag.

Palmerna vinkar åt oss när vi kör förbi bommen.

Vi körde till Lidel och åt frukost där. De har så goda äggmackor och till det drack vi vitamindryck. Sedan var Mr J redo för en inköpsrunda. Nu har vi mat för flera dagar och jag fick ett par nya sneekers också. Jättefina.

Sedan körde vi till vingården men den verkade helt öde och inte en enda husbil stod där. Vi vände och jag letade upp en camping i Capestange. Här står vi i skuggan av pinjeträd och på gräs. Svag vind och väldigt lugnt. Hundarna sover och jag har varit och kollat duscharna. Blir nog bra.

Vi ska stå här över helgen och kanske längre. Detta var precis vad vi ville ha.

Luktar gott inne

Annonser

Vi hastade iväg till tvättmaskinen i morse och lade i våra överkast. Maskinen är större än jag trodde och båda fick plats. Sedan fick de torka i torktumlaren och efter en timme och tjugo minuter var det rena fina överkast. Det luktar gott igen och alla fläckar är borta. Efter snart fyra månader i husbilen var det väldigt behövligt.

Dagen började med hård vind och lite sol, men nu har det mojnat lite och är molnigt. Bara +20 ute men det är ju som en svensk sommardag, så vi tar det med jämnmod. Alla morgonsysslorna är klara och vi har aviserat att i morgon kör vi så nu är det också avklarat. Vi planerar att köra direkt hundarna fått sina morgonrundor och husbilen blivit tömd och fylld. Äter gör vi vid Lidel i Bezieres. Inte roligt att stå här när vädret är såhär tråkigt.

Jag ser verkligen fram mot att få byta plats nu. Vi kan detta och Medelhavet har vi sett nog av för ett tag. Turbo verkar inte heller trivas här då hon tvärvänder och vill till husbilen så fort hon gjort vad hon ska. Om det är vinden eller någon lukt vet vi inte, men jag hoppas hon ska må bättre när vi står någon annanstans.

Lite fin musik att pigga upp alla såhär på tisdagen kanske behövs. Denna låt spelas ofta på radion nu.

Repris från igår

Annonser

Körde en maskin tvätt idag med som nu hänger och fladdrar på klädstrecket utanför. För det blåser ännu värre idag än det gjorde igår. Så torr blir den med all säkerhet. I morgon ska jag försöka tvätta våra överkast till sängarna och hoppas de ska gå in i maskinen samtidigt. Då kan jag köra dem i torktumlaren, annars får de hänga på tork utanför husbilen. Sedan är tvätten klar för denna gång.

Det kommer många husvagnar till det som nu är camping och med dem x antal barn. Igår kom det tyskar i massor och en av dem står bakom oss. De hade ett litet barn som skrek ända tills vi stängde dörren. Bra med isolerad husbil. Fast vi har ju takluckorna öppna och naturligtvis väcktes vi av skrik i morse. De har kört iväg med bilen nu och jag hoppas att de uppsöker en läkare då barnet verkar ha ont någonstans.

Men vi ska ju endast stanna två nätter till här och det kan vi stå ut med. Blåsten är nog ändå det värsta. Nu har vi bundit upp dörren så den inte kan röra sig en tum. Hundarna är lite lugnare efter det. De var helt slut igår kväll efter att dörren rört sig lite i blåsten. Men vi måste ha den öppen annars dör vi av värmeslag för det är +27 i skuggan. För oss tvåbenta är det också jobbigt då vi har sandkorn i ögonen efter att vi varit ute. Tur vi inte köpt ett hus nere vid kusten för det blåser alltid mer eller mindre här. Det blåser inte lika hårt inåt land och vi ska ju bo ca 20 minuter från Medelhavet.

Sand och strand i all ära men inte så roligt när det blåser.

Dags för tvätt

Annonser

Det blåser och solen värmer. Vi har grannar som håller sig inomhus idag. De är grisskära allihop. Behöver jag nämna att de är från England. Två dagar på stranden är inte bra när man är kritvit från start.

Jag solar aldrig och det är tillräckligt jobbigt att gå fram och tillbaka till tvättmaskinen.

Nu är våra lakan i torktumlaren och jag ska traska dit om en dryg timme. Funderar på att köra någon maskin i morgon också, men den tvätten får hänga på tork vid husbilen.

Här står vi och har gjort det i snart tre månader. Det har varit vår hemmabas och det har varit skönt att veta var vi ska bo på natten.

Men nu ska det bli skönt att byta plats. Vi har bestämt att köra på onsdag då torsdag är en röd dag och vi vill handla på vägen. Sedan vet man ju inte hur det är med öppettider på fredag. Det gäller att planera. Vi vet ju inte om vi får plats vid vingården. Men vi har en backup plan så det ordnar sig nog.

Planering pågår

Annonser

Vi har börjat planera för de sista dagarna här i Vias plage. Det känns bra att äntligen ha bestämt dag för flytt. Vi har varit här länge och nu känns inte behovet av att stå här lika stort. Jag ska tvätta i morgon och de dagar vi har kvar här. Bra att ha rent i skåpen när vi lämnar, eftersom det kan dröja tills vi kan göra det igen. Som jag skrev igår ska vi köpa lite nya kläder också, så vi klarar oss tills vi får tillgång till huset.

Såhär i efterhand är vi ändå glada över att vi körde ner i februari och inte väntade tills i sommar. Nu kan vi njuta av sommaren i huset och jag längtar efter ett hem. Tror hundarna också gör det. Därför vore det skönt om vi kan stå på en lugn plats fram tills vi ska till notarien. Kan vi sedan sitta ute mer är det ett stort plus.

Många tankar om ditt och datt far genom huvudet och vi diskuterar saker hela tiden. Men man får ta en sak i taget. Det är så mycket vi vill, men än så länge måste vi bara vänta. Det har vi verkligen fått göra denna vår. Klart att dessa sista veckor är de jobbigaste. Nu när det är så nära blir det lite jobbigare än tidigare. Därför blir det skönt att komma till en ny plats. Se något annat om dagarna.

När det är sol och fint väder kan vi inte gå med hundarna på stranden och snart kommer de att vara överfulla. De har placerat ut bojar och hyr ut vattenskotrar nu. Nu har det börjat komma fler husvagnar och husbilarna kör sin väg. Detta blir en camping på sommaren och inte något vi tycker är så roligt. En vecka till blir det här och sedan kör vi.

Ännu en fredag

Annonser

Vädret var lite mulet när vi vaknade, men nu är det soldis. Väldigt lugnt här på ställplatsen och det är lustigt för fredagar brukar det nästan välla in ekipage. Vi har börjat fundera på att flytta på oss till något mer som är lugnare. Jag tittade i camper contact och hittade en vingård i närheten av vår by. Det kan vara perfekt för oss. Så efter denna månad kör vi dit och tittar. Tror att hundarna också tycker om att se något annat. Kanske inte så blåsigt och färre husbilar.

Vi tänker köra runt och titta på sängar mm och då är et bra om vi lätt kan ta oss från vår plats och rulla in. Här är lite bökigt med träd och tydligen väntar campingen på 300 gäster i juni. Lite för turistigt för oss. Inte många bosatta som kör ner hit på sommaren. Trångt varmt och stökigt. Eftersom floden Orb har fina badplatser så tänker vi leta efter den som ska ligga närmast vår by. Det ska vara 5 min med bil så man borde kunna gå dit från vårat hus.

Det känns spännande att det närmar sig för inflyttning. Kom just på att vi behöver lite nya kläder och det var för att en granne kom med en HM-påse. Dags för oss att göra inköp också. Våra nedpackade kläder kommer ju först med flyttbilen och så länge kan vi inte vänta. Vilka problem vi har ha ha.

En tur till Bezieres

Annonser

Hade ett brev att hämta av vår mäklare och körde till Lidel i vanlig ordning. Åt frukost där och passade på att storhandla. Behövde köpa torrfoder och kött till hundarna.

Efteråt var vi inne och tittade på sängar för att få lite hum om vad som finns och priser. Hittade en som vi kan tänka oss, men vi ska fortsätta kolla i fler affärer och även Ikea.

Körde till Portignirac på hemvägen och besökte Pharmasian där. Det är så bra då de pratar engelska. Vi fick med oss allt som vi behövde.

Hundarna fick en rastning och då det är lika varmt idag blir det korta turer. De orkar inte några längre promenader. Det får vänta tills ikväll. Nu har vi öppet i hela husbilen och våra två fläktar går för fullt. Hundarna sover nu.