Cykeltur

Annonser

Det är söndag och vår stora affär är stängd. Men vi vill ju ha färskt bröd och en snabb googling visar att det finns en brödbutik i grannbyn. Google säger också att det är 4 min vilket måste vara med bil. Nu har vi ju en fin elcykel och Mr J hoppar upp i sadeln och trampar iväg. Han följer en svettig cyklist på sportcykel och voilá där är butiken. En kö in dit visar att det tydligen är den affär all tar sig till på söndagarna. Vår affär har ett eget bageri så vi har ju blivit bortskämda med gott färskt bröd.

Jag hann göra alla de vanliga sysslorna och Mr J var inte borta längre tid än han brukar. Vi insåg att det verkligen var en bra investering att köpa denna cykel. Nu har vi fått brev från vår el/gasleverantör och efter underskrift ska det postas tillbaka. Alltså googlar vi efter var vårat postkontor är beläget. Det visar sig att det ligger ca 650m från vårat hus. En lång uppförsbacke mot torget är det. En baggis för Mr J och vidundret. Det blir morgondagens cykeltur. Ja, efter den vanliga till Super-U förstås, för färskt bröd måste vi ha allra först.

Något som vi upptäckt är att det är postutdelning på helgen här i Frankrike. Inte någon service vi är vana vid. Många skriver och berättar om den svåra byråkratin här, men vi har aldrig haft problem. Det går riktigt smidigt att få ett el-abonnemang och även att köpa hus. Tre månader är väl samma tid det tar i Sverige. Nu fick vi en mycket kortare tid, men det var ju för att köparen hade så bråttom.

Idag blir det bara att ta det lugnt, för det är varmt +33 och igår gjorde vi rent golven, så nu är det dags att tvätta igen. Det blir morgondagens uppgift för mig. Det får räcka för jag blir svettig av att gå mellan tvättstugan och huset, vilket är ca 10 m. Sedan ska ju allt hängas upp på tork och efter det är jag rätt trött.

Nu när man bor här och lever med värmen, förstår jag varför de stänger allt mitt på dagen och tillbringar tiden i stillhet. I gengäld har de ju öppet till 20.00 på många ställen. Inte fel att leva i ett lugnare tempo och inte stressa omkring som skållade råttor.

Cykel 🚲

Annonser

Första svängen vi körde igår gick till :

Vi har kört förbi denna byggnad flera gånger och jag har alltid trott att det var någon slags idrottshall. Men när jag frågade var man kan köpa en elcykel, fick jag detta namn.

Mr J har tålmodigt hoppat upp i sadeln på gamla Bettan under alla våra semesterresor och även nu när vi väntade på huset. Varje morgon har han trampat iväg sedan vi hittat hem. Ett par gånger har det gått illa och Mr J har cyklat omkull. Smala däck på en cykel som är över 20 år gammal, med en sadel som är bruten.

Därför propsade jag på att nu ska vi köpa en ny cykel och det ska vara en med hjälpmotor. Det är backigt här och nu även väldigt varmt.

Nu var det otroligt varmt igår och jag stannade i husbilen med hundarna. Det hela dröjde rätt länge då franska säljare har en service som inte finns i Sverige. Allt på cykeln skulle kollas och de lämnade inte från sig något i en kartong. Nähä, sadel skulle ställas in, växlar kollas och när den ihopmonterade cykeln var ordentligt genomgången, fick Mr J betala och lämna affären.

Jag hade Mackan på tomgång så airconditionen körde för fullt. På så sätt klarade vi oss. Sedan körde vi hem cykeln och efter att den ställts i garaget, körde vi på vår tur.

Men när vi kom hem, var det ju dags för Mr J att förevisa cykeln och sedan ta en premiärtur. Naturligtvis efter att han installerat den bärbara airconditionen som han köpte när vi kom hem.

Racern som jag kallar cykeln går som fortast i 50 km/tim och nu klarar Mr J både backar och gupp. Feta däck och en fjädring som gör cykelturer behagliga. Min dröm är att jag också ska kunna cykla och då ska jag köpa mig en nästan likadan cykel. Men först måste jag komma igång med min träning igen.

Fast nu sparar jag pengar till en pool. Nästa sommar ska vi bada. 😁

Åktur

Annonser

Eftersom det skulle bli extra varmt idag, bestämde vi oss för att köra en sväng med husbilen. När vi ändå inte klarar av att göra annat än att sitta rakt upp och ändå svettas, kändes det som en väldigt bra idé. Redan vid kl. 10.00 var det +34 och en snabb dusch och frukost var vi på rull i det franska landskapet.

Ac på för fullt och vi lyckades få ner temperaturen till +34 inne, vilket var tillräckligt för att vi alla skulle klara det. Hundarna har sovit mest hela tiden och det visar att de mår bra.

Vi körde mot Narbonne och av någon anledning svängde vi av lite fel och hamnade i Vendres hamn. Efter vägen ned till småbåtshamnen är det flera campingar och sedan kan man om man har en plåtis köra över till Fleury. Det går en knagglig väg som leder över en väldigt smal bro. Vi och en till råkade köra den vägen en gång och det gör vi inte om. Tror inte den andra husbilen gör det heller. Vi har stått i Flery vid två olika tillfällen då vi varit på semester här nere. Det var då vi fick se en väldigt fin uppvisning med hästar.

Men föutom en gång har vi kört över bergen för att komma till denna lilla by och ställplats.

Idag körde vi rätt sedan och mot Narbonne och Perpignan. Efter Narbonne stannade vi kort och åt en bit mat och intog juice som vi köpte på Lidel. Klockan var då ca 17.00 och då bestämde vi att det var dags att vända nosen på Mackan mot Thézan och hem. Landskapet började bli grönare och vi lämnade bergen bakom oss. Vi tog en mindre väg genom Capestang och kom hem strax före 18.00. Jag gick in med hundarna efter att de fått göra toalett i trädgården och Mr J körde till Super-U.

Vatten och sallad är inhandlade och en air-conditioner så vi ska klara värmen hemma. Det är en mindre variant då vi tänker låta installera en anläggning till hösten. Denna har vi tänkt att H ska få ha i sitt rum när han är här. Mr J Kom precis hem och det var den sista de hade, så där hade vi tur. Nu ska den installeras för vi har +39 nu kl.19.00 på kvällen. Törs inte tänka på vad vi haft under dagen. Hundarna är inne på sin tredje skål med vatten sedan de fick sin middag. Ändå har de druckit när vi var ute och körde. Det är bra att dricker ordentligt.

Men i morgon ska det bli lite svalare och det ser vi fram mot. Då kanske vi kan göra mer här hemma.

Lite småplock

Annonser

Vi fick klädskåpen igår. Ja, paketen förstås. Jag riktigt såg hur Mr J gnuggade händerna. Äntligen fick han något som jag inte kommer att protestera att han pysslar med. Jag försöker få honom att ta det lugnt mitt på dagen när det är som varmast. Nu kom paketen efter 16:00 så det var svalare.

Såhär ser det ut nu. Allt klart och nu kan vi plocka in de kläder som vi har just nu. Förövrigt är allt rentvättat och doftar gott. Var sin del får vi och det är faktiskt mer plats än vi hade i gamla huset.

Jag tar en paus i tvättandet idag. Men det är lite filtar och överdrag från husbilen som behöver tvättas. De ska jag ta när Mr J hämtar in dem. Men det är inte så bråttom.

Vi tänker köra till Capestang och campingen där för att tömma tankar och hälla såpa i toan. Vill inte ha bakterier och lukt nu när det är så varmt.

Men idag är vi hemma och tar det lugnt. Mr J har köpt en borrmaskin så han har lite att leka med. Finns säkert något som ska sättas upp misstänker jag.

Man lär sig

Annonser

I morse var det andra gången det klingar från grinden och någon vill prata med mig. Jag brukar slänga på mig en tunn kaftan, men efter förra gången har jag bytt till en t-shirt klänning. Det är bara det att just nu är det så varmt redan på morgonen att jag struntat i trosorna. Ni vet hur de alltid brukar rulla ihop sig när man har bråttom att få på sig dem. Hädanefter ska jag även alltid dra på mig trosorna så fort jag stigit ur sängen.

Att jag drar på mig t-shirten beror på att en granne absolut måste göra något i sin trädgård. De har en liten flik som gränsar till vår. Där satt jag en morgon på sängen helt naken med vidöppet fönster, när jag hörde ljudet av en kratta. Tittade ut och såg en turkos tröja bland buskarna på andra sidan muren. Jag nästan kröp ut till badrummet. Nu vet jag att jag bör vänta med att öppna fönstret tills jag är klädd och ha trosor på mig för plötsligt klingar det vid grinden. Oftast gör det det när Mr J cyklat iväg för att köpa morgonbrödet.

Idag var det mannen till förra husägaren som frågade om vi fått något brev från banken som hon skulle ha. Jag sträckte ut nyckeln och han fick titta själv. Men det enda vi fått är reklam. Så igår satt vi och läste reklam från butikerna i vår närhet.

Mr J har blivit riktigt bundis med personalen på Bricko och idag diskuterade han vitfärg med dem till våra väggar. Förresten väntar han otålgt på våra klädskåp som ska komma idag. Trots värmen har han väldigt svårt för att sitta still. Tur att vi inte köpte en lägenhet här för då hade han klättrat på väggarna. Han har redan ordnat en provisorisk bänk åt mig för att kunna sortera tvätten.

Men trädgården får faktiskt vänta tills afrikavärmen gett med sig. Just nu är det så varmt mitt på dagen att det inte går att vara utomhus. Där Mr J kapat gräset ser det ut som slaget hö och luktar också hö. Fast det är en härlig doft tycker jag. Hundarna håller sig stilla och ligger på det svala klinkergolvet. Jag svalkar mig med vatten och blir det för klibbigt så blir det en dusch.

Klippning

Annonser

Våra kalufser har växt under tiden vi bott i husbilen. Jag klippte visserligen Mr J:s hår en gång då vi stod i Vias, men hans hår växer otroligt fort. Jag har inte klippt mig alls sedan vi körde från det gamla huset. Nu börjar det bli alltför långt. Idag ska det bli kortare.

Vi har funderat på om den röda färgen på väggen ska målas över, eller om vi ska behålla den. Beslutet blev att vi behåller den tills vidare. Är faktiskt inte alls så fult och väggen är rätt nymålad. Vi har tydligen ett tysktillverkat kök och badrum.

Inte det billigaste direkt. Vi är mycket nöjda med både kök och badrum. Nu när vi gjort rent överallt är det riktigt trevligt.

Mr J köpte två garderober idag och de levereras i morgon. Det är med hyllor och lådor så de kommer täcka nästan en hel vägg. Bilder kommer i morgon när Mr J satt ihop dem. Vi lämnade ju våra gamla garderober i det gamla huset, så vi behöver nya nu. Den garderob som finns kommer att bli linneskåp och så får H några hyllor att ha sina kläder på.

Nu ska jag strax ut och hänga upp lakan, som jag kört i tvättmaskinen. Det är dags att byta i sängarna.

+32 och vi rör oss långsamt idag.

Afrikavärme

Annonser

De varnar för att det är extrem värme på väg upp från Afrika. Än så länge är det bara varmt +28 så det står man ut med om man håller sig i skuggan. Inte tal om att försöka göra något åt trädgården mitt på dagen i alla fall. Vi håller oss inomhus.

Men det första vi gjorde idag var att köra in till veterinären i Bezieres och hämta Unkas aska. Vi är vana att få askan efter våra hundar i en pappkartong och blev väldigt förvånade när vi fick Unkas aska i en kopparbehållare. Hans namn står på utsidan och så fick vi ett papper som intygar att det är hans aska. Vi hade tänkt gräva ned askan i trädgården, men nu blev vi lite ställda och vet inte riktigt hur vi ska göra. Därför får urnan stå på en hylla vid öppna spisen så länge.

I morse när Mr J var och köpte frukostbröd, klingade det och en granntant stod vid grinden. Som tur var hade jag bytt från min flortunna drapering till en lång t-shirtklänning. Men utan trosor hastade jag ned till grinden och granntanten ville förklara dethär med soptunnor och tömning. Vi hade ställt vår utanför grinden men tydligen ska man dra den till en speciell plats på gatan. Tyvärr missade vi att få vår tunna med brännbart tömd denna gång, men den andra töms ikväll och de tömmer två gånger i veckan så vi får vara på alerten till nästa tömning. Vi har tyckt att tunnorna är väldigt små och med tömning två gånger i veckan ska det nog fungera.

Jag fick också instruktioner hur vi ska ställa husbilen. Två hjul på trottoaren och inte helt på gatan ska det vara. Vi som var så rädda för att blockera trottoaren så vi har haft den helt på gatan. Men, så ska den inte stå för det gör man inte här i Frankrike. Granntanten frågade om vi är semesterboende och när jag svarade att vi är residential, alltså fast boende året runt sken hon upp och log stort.

Lite stolt är jag att trots min knaggliga franska lyckades vi ha ett samtal, granntanten och jag. Med lite mer övning så blir det bättre. Tur att jag inte är rädd för att prata utan kör allt vad jag kan med de språkkunskaper jag har just nu.

Idag är det för övrigt en vecka sedan vi flyttade in här i huset. Just nu står Mr J ute i trädgården och spanar uppåt gatan. Han kanske ser efter vilka soptunnor grannarna har rullat ut? Vår tomt ligger ju ca två meter upp från gatan så vi har en fin utsikt . Sedan är den ju belägen på ett hörn vilket gör att vi har utsikt från tre håll i trädgården. Vi har fönster åt två håll och får därför fin genomströmning av luft i huset.

Allt detta ogräs är i stort sett borta nu och uppfarten är rensad från ogräs. Jag har fin utsikt från vardagsrummet mot vinfältet. Det återstår lite på hörnet och det kanske vi tar senare idag eller i morgon..

Platt fall

Annonser

Vi köpte ett plastbord och fyra stolar för att ha ett matbord tills våra möbler kommer.

Som ni ser är det en alpstuga över mat/vardagsrum och det kommer vi måla vitt innan möblerna anländer. Här syns även stolarna och bordet.

I förrgår kväll satt vi och tittade på SVT -play och stolen som Mr J satt i brakade ihop. Han låg på golvet och mitt hjärta höll på att stanna. Men som tur var klarade han sig utan att bli skadad.

Igår satt vi och tittade på sommarkrysset och jag kelade med Turbo som stod mellan oss. Då brakade min stol och jag hamnade på golvet. Mr J skulle fånga upp mig och då brakade hans stol också. Vi låg på golvet och sprattlade. Ingen av oss blev skadad och jag skrattade så jag fick ont i magen.

Nu har vi två stolar kvar och de använder vi till att ha fötterna på. Som tur är har vi två stolar som vi har i husbilen. De är inte av plast ska jag tillägga.

Här är stolarna innan de åkte ut ur huset. Det är något fel på konstruktionen då de bakre benen plötsligt bara går av.

Idag söndag är alla affärer stängda här i Thezan, så vi tog husbilen till Bezieres, 10 min till närmaste Intermarche. Vi behövde köpa sallad och bröd till middag. Längre ned på gatan till stora vägen är det en container och gissa om jag log när jag såg en likadan stol som vi haft ligga där med avbrutna ben.

Stolar av stål blir det nu.

Tvättdag

Annonser

I morse kom tvättmaskinen och jag körde igång den så fort den var installerad.

Nu hänger kläderna på tork och det ska nog vara torrt till i kväll. Själv sitter jag och pustar i skuggan.

Utsikten är inte något att klaga över. Mr J rensar rabatten vid uppfarten, där tänker jag sätta lavendel. De blir stora buskar här.

Denna fina rosbuske får bli kvar, då den ger bra insynsskydd från grinden.

Kuma har lagt sig under platanen och sover. Nu när rabatten är rensad får vi in lite vind som svalkar.

De har varnat för Saharavärme som ska komma och då blir det fruktansvärt varmt. Bara att hålla sig inomhus och inte gå ut mer än nödvändigt. Vi får se hur det blir, men gissa om vi är glada över att inte behöva vara i husbilen då.

Trädgårdsarbete

Annonser

Lär känna din trädgård har vi gjort idag. +30 så det var riktigt svettigt.

Min utsikt från sovrumsfönstret innan vi började i morse. En vildvuxen äng. Denna del av trädgården är inhägnad för sig. Tror förra ägaren har haft sina hundar där. Men hela trädgården har stängsel så hundarna kan vara överallt. Men nu när Turbo löper är det bra att kunna ha henne under uppsikt.

Kuma trivs när gräset är kortare och ligger och njuter. Turbo är kär i grannens hanhund och står mest och kråmar sig vid staketet.

Såhär ser utsikten ut nu från sovrummet. Jag har rensat hela framsidan från ogräs och det ser betydligt trevligare ut. Vi tänker ha vår pool här. Men nu är det rensning av uppfarten som står på agendan.

Jag ska rensa runt alla plattorna och en ny grind ska vi köpa. En grindstolpe behöver nog riktas så där ska vi anlita en hantverkare. Ja, det är en del saker som behöver åtgärdas. Men det är bara roligt att se hur det blir fint.