Resan fortsätter…

Annonser

Lovade ju att fortsätta berättelsen om gårdagens resa. Den var ju inte så lång utan endast 15 mil men väldigt trevlig. Vi hade inte riktigt klart för oss exakt var slutmålet låg så det blev en del på känn.

Men vi körde längs Medelhavets kust och jag spanade ivrigt efter rosa pelikaner, som inte var hemma när vi körde förbi. Ett par vita såga jag men varför ödsla tid på dem? Skämt åsido så hann jag inte fota därav de uteblivna bilderna på fåglarna.

Härliga vyer när vi kör. Ett stort vinfält och där borta havet. Vi trivs ju som jag tidigare sagt i öppna landskap, skåningar som vi är. Okej, jag är invandrare där också men har precis som Ulf Lundell anammat öppenheten och lämnat skogen därhän. Men är inte detta vackert?

Vi hade kommit fram till Agde som har en väldigt rolig rondell. Här svängde vi vänster mot Sete som vi varit i tidigare.

Efter en liten felsväng kom vi rätt. Tack gode gud för rondeller så man kan vända om och komma rätt. Här kör vi precis vid Havskanten kan man säga för det är endast några hundra meter tills vi kan doppa tån i vattnet. Men vi ville inte det så vi körde på mot staden Séte som är en stor fartygshamn. Man lossar båtar från Afrika och härifrån kan man ta färjan till många olika destinationer.

Man får riktig medelhavskänsla i denna stad och under sommaren är det full fart här med turister. Det vill säga då det inte råder pandemi. Hit ska vi köra och strosa runt i hamnen senare. Nu gjorde vi vanligt och körde förbi. Har de en ställplats här så kan det bli några helger här nere. Det hade varit roligt. Vi behöver ju inte stränder eller hav, men trevliga promenader hade varit trevligt.

Jag gillar verkligen denna stad trots att den är så stor. Men vill bara besöka den och sedan åka hem till vår by. Den ligger så fint mellan havet och Etang de Tau. Vilket kan beskrivas som en insjö från havet där otaliga musselodlingar finns. Vi såg en del segelbåtar kryssande runt i etangen men inte en enda rosa flamingo. Det är väl inte meningen att vi ska se någon. Men skam den som ger sig. Vi hittade till Méze med hjälp av google maps som jag tog hjälp av. Tog fler foton av ostron och musselodlingarna som inte blev till något då jag kommit åt en knapp på kameran eftersom jag satt med JR:s mobil i handen och gooogle maps, samtidigt som jag försökte fota. Det fungerade alltså inte riktigt bra. Lite tråkigt men vi har bestämt oss för att komma tillbaka hit och då kommer det fler bilder.

Vi stannade till nere vid den allmänna parken i Méze och såg denna trädgård som var planterad med endast kaktusar. Precis efter att vi körde från staden som verkar vara en väldigt trevlig sådan, hittade jag problemet på min kamera. Eller rättare sagt vad jag tryckt på för knapp. Med alla dessa trevliga restauranger blev det dags för middag då vi kände av en viss hungerkänsla. Sedan körde vi hemåt.

Som de hundvänner vi är tog vi med oss maten hem och tyvärr hände det en liten olyckshändelse då JR var och köpte vår middag. Kuma orkade inte hålla sig och bajjade i Mackan. Tur vi hade soppåsar och papper med oss men fy fasen vilken lukt. Men det var vårat fel för vi borde ha tagit ut honom innan JR gick och handlade. Men det ordnar sig ju och det finns ju bikarbonat som tar bort all lukt.

Vi har redan planer på en ny tur nästa vecka och det till ett ställe vi varit på flera gånger på semester tidigare.

Idag har JR börjat plocka in allt porslin från Mackan och vi ska diska rent allt samt sortera bort det vi inte behöver. I morgon är det kokkärl som gäller och bestick. Vi har ju negligerat allt sådant under en lång tid men känner att det är dags då vi har en lång tur i snar framtid. Vi vill ha allt i ordning och aldrig för mycket med oss.

Ha det så gott!!!

Vi tog en liten sväng

Annonser

Det blev en tur på ca 15 mil idag. Passade bra att vi planerat in den idag då vädret ville vara tjurigt med mest moln. Varmt var det så vi körde med västar och ingen värme på i bilen. Hundarna har ju päls.

Alla dörrar låsta och så även grinden. En snabb blick och sedan körde vi iväg. Ser att det är dags att JR kör högtryckarn på huset här och där efter vintern. Lite piffing behövs.

Jag är spanare till höger då vi kör ut på vägen som går förbi byn. Inte mycket trafik så här svängde vi vänster bort från bergen. Det var inte dit vi tänkte oss idag då det såg lite småregnigt och ännu längre bort snöigt ut. Mot Medelhavet som vi har ett par mil till rakaste vägen. Vår by är belägen bland en knippe byar strax utanför Bèziers, vi har tio minuter dit och ringleden som går runt staden.

Gula vårblommor har kommit fram och det kryllar av dem vid vägen. Vi har inte tussilago men vi har andra gula blommor och jag såg även afrikas blå lilja växa i diket på vägen. De jag har i trädgården har blommat över redan. Vackra blommor tycker jag.

Vi körde ner mot Vias och här tänkte jag ett fint foto på Canal Midi då JR passade på att göra en inbromsning så jag for framåt. Så jag bjuder på ett stycke dörrstolpe mitt i det vackra och hoppas ni har överseende. Försökte även redigera bort stolpen men mitt fotoprogram vägrade och tillslut gav jag upp. Men platanerna är ju fina.

Men här lyckades jag ju redigera bort en del oviktigt och ja det är en liten bro över kanalen, som vi inte körde över. Tror det endast är för cyklar och gående. Men här kan man vika av till höger mot Portiragnes och den hundvänliga stranden om hundarna vill bada. Det ville varken Kuma eller Turbo. För kallt i vattnet sade Turbo och Kuma vägrar bli våt om tassarna. Så vi fortsatte ner till Vias plage för att återuppliva minnen. Det var här vi stod den längsta tiden då vi väntade på att få nycklarna till vårat hus.

Denna tjur har vi passerat många gånger då vi tittat på hus, handlat mat och jag kan inte säga att jag saknat den. Det var skönt när jag vinkade hejdå till den för snart tre år sedan. Idag tyckte jag att det ändå var rätt trevligt att köra förbi och tänka tillbaka.

Innan stranden som egentligen heter Ferret plage ligger ett stort nöjesfält Europark och man kan även åka kanalbåt härifrån. Alltså där någon annan rattar båten och man slipper bry sig om annat än att njuta. Idag när vi körde förbi såg vi hur de håller på att förbereda öppnandet som ju år i helgen då påskloven startar här i Frankrike. Såg även hur de putsade och fejade på de olika poolerna som finns här. Men som temperaturen är nu så kanske det blir dåligt med badande just nu.

Efter en snabb titt vid ställplatsen där vi stod svängde vi höger och jag tänker fortsätta berätta om var vi hamnade i morgon.

Ni får bärga er tills dess.

.

Familjen R på irrfärder

Annonser

Efter en snabb kontroll på var Kumas bädd befann sig kunde vi konstatera att den inte skulle anlända idag. Mellan den 31/12 och 7/1 har de meddelat, så de har två dagar till på sig. Vi har ju blivit lite resnödiga och behövde köpa mer tuggben till hundarna. Det var på JaJa i Beziers, men alltså fem minuters resa var för kort. Så vi bestämde oss för att ta en liten omväg.

Lite kyligt var det ju också så någon dörr kunde vi inte ha öppen till trädgården. Men Turbo älskar att åka husbil så hon var mycket nöjd med vårat beslut. Nu när vi har franska registreringsskyltar och en riktig försäkring känns det tryggt att åka på utflykter. Så idag körde vi mot ett annat håll än vad vi brukar.

Vår fina by från ett nytt håll. Vi körde mot Pahiles som vi pratat om så länge.

Lite uppåt och så kom vi upp mot torget där vi fick se den senaste väggmålningen i vår by.

Känns lite inspirerad av romartiden tycker jag. Ingen kan missta sig på vad denna by handlar om…vin….och att vi har ett microklimat. Här svängde vi mot vänster och efter endast några hundra meter var vi i den fina byn Pahiles. Nu blev jag fruktansvärt osäker på hur byns namn stavas, men vilken fin by det är. Så äntligen efter tre år här körde vi hit. Vi har pratat om det så länge.

Men nu kunde vi väl inte stanna här? Åhnej, nu skulle vi upp i bergsbyarna och vi körde snabbt förbi Magalas och Laurens som vi trodde att vårat hus skulle ligga i. Men är vi ledsna för att det inte blev så? Kan med eftertryck säga att vi är glada att det inte blev så. Vi är inga bergsmänniskor så bo där vill vi egentligen inte men besöka är helt ok. Det gick uppåt och uppåt så jag fick lock i öronen. Glömde svänga vid ett vägskäl och var så lättade att vi hittade ett picknickair där vi kunde vända. Så fint att det finns dessa ställen där man kan fika och vända om det behövs. Vi körde igång Lennart för att ha något att köra efter, men vi hittade avtagsvägen utan problem.

Detta hade inte räknat med men vi tog sats då det verkade vara fritt för det såg rätt trångt ut. Höjden var inga problem och inte heller vikten så bara vi inte mötte någon var det ok. Vi såg ju ändå en ljusning där borta.

Sådär jag lyckades fånga trädet perfekt. Men det var lite kurvigt här och jag skulle ju hålla ögonen på vägen. Nu var vi verkligen i en riktig bergsby för vi såg linbanor upp mot bergen.

Var hade vi hamnat då? Jo här och det var en upplevelse. Men vi tänker komma hit när det är mer grönt och inte blåser som tusan. För hade det inte blåst som idag skulle vi gått en runda. Bara vi hittar en parkering så. Vi hade tur att det inte var någon snö eller halt.

Nu är man verkligen upp på topp och hela världen för våra hjul. Inget snack om att man odlar vin här. Undrar om de har någon frost här på vintern?

Vi gillar öppna landskap och efter tunneln och lite till ser vi ju detta. Ahhh nu kan vi andas igen känner vi. Men vi har kört förbi flera fina byar som ligger så fint runt kyrkan eller någon borg. Där långt borta ligger vår by.

Så närmade vi oss dagens egentliga mål JaJa och efter en stunds kö kunde vi styra mot affären. Jag gick käckt ut och herredjävlar de ändrar om i affären så man vet inte vart man ska gå. Hittar djuravdelningen, tror jag men var är tuggbenen som jag brukar köpa? Fick nästan panik men gick systematiskt runt alla montrar och där var de ju. Som vanligt köpte jag två stora paket. Bäst att bunkra upp tänker jag alltid. Hittade ut ur affären och sedan var det så dags för donken. Vi har ju en sådan på väg hem och när vi har dessa turer brukar vi slå på stort och köpa en Big Mac. På så sätt håller vi humöret uppe innan vi kommer hem.

Dags att köra hem och vi hade lite att handla på Super-U. Så vi styrde hemåt för nu skulle även hundarna få sin middag.

Bra dag tycker vi då vi fått se lite natur och kommit hem med både tuggpinnar och nya bestick. Man hittar saker eftervägen och dessa är precis sådana vi velat ha sedan länge. De vi har är nog femton år gamla så det var väl dags att byta ut dem. Ska bli fantastiskt att äta en liten ostbricka ikväll med dem.

Så i morgon är jag förväntansfull att posten kommer med Kumas bädd. Ja, vi får se hur det blir med den saken, Den är på väg kan jag läsa så…

Liten shoppingresa

Annonser

Idag tog vi våra vaccinationsbevis, pass och plånböcker för att göra lite ärenden. Första anhalt var egentligen till tankautomaten men den fungerade inte så vi körde iväg då vi egentligen hade tillräckligt med diesel i Mackans mage.

Passade bra att göra en liten tripp idag då vädret inte var så roligt. Hade nog kommit en skvätt regn på morgonen men resten av dagen har det varit torrt.

Här brukar vi ta våra promenader och vi njuter verkligen över det öppna landskapet, skåningar som vi är eller ja JR åtminstone. Men jag vill hellre ha detta än skog och berg. Det är fint att se dem på håll och vi njuter oerhört då vi kör hemåt med bergen i bakgrunden. Men det är här vi vill vara bland alla vinfälten.

Första anhalten var veterinären i Beziers och Turbo fick sin pedikyr. Det var hon glad och nöjd med.

En mindre glad Kuma var näste kille till rakning som man säger. Mindre glad då den som klippte lyfte hans ben för högt. Inte något han gillar alls. Därför blev det en jobbig dag för vår lille kille. Inte någon av de ordinarie klipparna som gjorde detta. Men vi tänkte att nästa gång ska vi boka tid hos den Veterinär som just öppnat i byn. Skönt att slippa åka ända till Beziers (tar 10 min) men ändå. Man ska gynna alla lokala affärsidkare.

Sedan körde vi till Joio och köpte tuggben och läs och häpna växter. Ja, jag shoppade verkligen loss idag och JR blev glad också.

Har man aldrig haft en HD så måste man ha det en gång i sitt liv tycker jag. Jag slog till på en fin som JR kan titta på varje dag där den står på spiselkransen.

Ett kort stopp på Lidl innan vi körde hemåt blev det. Vi behövde apelsiner och ägg till morgondagens frukost. Nu fick jag en fin present.

Jag köper ju sällan blommor att ställa inomhus då jag har alla mina fina rosor utomhus. Men dessa pryder spiselkransen de också. Kuma går gärna och luktar på mina rosor utomhus. Igår kväll stod han länge och luktade på rosorna på busken vid fönstren till allrummet. De doftar verkligen gott nu. Rosmarinen doftar så gott den också. Vilken härlig tid detta är.

Jag köpte ju lite mer på Joio men nu blir det en klipphängara á la Ama. Man lär sig.

Onsdagstur

Annonser

Tråkväder tyckte vi och JR steg upp vid halv tio för att gå bort och hämta hem Mackan. Med baguette i handen kom han hem och där stod vår fina nyservade husbil på plats. Nu hade de bytt både det ena och andra och förklarat för JR att det var åtskilligt av Saharasand i motorrummet. Lite kostar det men nu kan vi köra omkring i trygg förvissning om att ingen sand ska stoppa oss.

Efter frukosten som jag förberett med nykokta ägg och kaffe, gav vi oss ut på vägarna. Först skulle vi ju ha lite fler pinnar så det blev vägen mot Narbonne och Brico Depå.

Korsade floden Orb i vanlig ordning och den ser lite trist ut den också i detta väder.

Kör ju förbi flera vingårdar när vi är ute och åker. Nu verkar de flesta vara klara med förberedelserna inför denna säsong. Allt ser så prydligt ut och nu är det bara till att växa upp då.

Växtligheten i dikena och kunde ana blommor i kaktusarna. Lite annorlunda mot vad som växer i svenska dikesrenar.

Efter inköp av nya pinnar hamnade vi i en bilkö och kunde bara ana Beziers i fjärran. Vi hade en del inköp kvar men kände ingen stress. Vi har ju hela dagen på oss.

Blinkande ljus och polisbilar. Kan det vara en olycka? Vi närmade oss sakta då polisen dirigerade fram bilar i en fil.

Ojdå, det verkar som att en lastbil har vält och ligger på sidan.

Jobb pågår och lossning av vad det såg ut som jord. Nu slutade jag fota då det inte är tillrådigt att fota poliser för det var en hel del sådana här. Hoppas att chauffören klarade sig utan skador.

Det tog inte så lång stund innan vi korsade Canal Midi och var på väg mot Beziers.

Vi skulle ju till Portiragnes och köpa nässpray som JR funnit fungerar superbra. Men innan vi kan köra till pharmacian måste vi runda rondellen för att komma på rätt sida. Kör man rakt fram i rondellen så kommer man till hundbadstranden men det lockade inte idag.

Efter inköpen bar det iväg mot Beziers igen. Vi kunde se att man planterat massor av nya plataner vid kanalen så snart blir den lika lummig och fin som innan parasiterna förstörde träden. Så mysigt att åka här tycker vi.

Jag hade ett önskemål att vi skulle stanna vid 34:an på vägen hem. De har både alpackor ,åsnor och hästar på sin gård. Det var ett lyckokast för jag fick precis vad jag önskat.

Gissa vem som är själaglad idag? Blåregn och vi köpte de två sista plantorna av de blå. Det fanns rosa och vita men endast två blå kvar. I morgon blir det plantering av ska ni tro.

En lyckad dag för oss båda även om inte JR fick tag i de kalsonger han älskar. Men man kan inte få allt på samma dag.

Dags för lite inköp idag

Annonser

Jag hade lite önskemål om inköp och JR ville ha ett draperi till i sitt badrum. Vi stängde grindarna efter att ha ätit en god frukost och duschat.

Låste grindarna och Turbo var väldigt nöjd med att få följa med. Hon älskar att åka husbil.

Molnen hänger tunga över bergen och vi styr mot Beziers för vårat första inköp.

Tunga moln när vi stannade vid Castorama för inköp av nytt draperi. JR gick in och jag satt ute i bilen med hundarna. Vi undviker oftast att lämna hundarna ensamma i bilen. Inte för att de kivas eller ställer till bus utan för att de är tryggare när någon av oss är kvar.

Här på Castorama har de ordnat en parkering där beställda varor kan hämtas. Allt coronasäkert. Turbo älskar att titta på allt som händer på denna parkering. Många ler när de ser henne sitta där på förarasätet.

Vi hade även ett ärende till vårat vanliga potteri då vår stentavla ramlat ner från väggen och gått i många bitar. Det har blåst en del det senaste dygnet och tyvärr hade en skruv skavt sönder en upphängning. Lite tråkigt men vi tänkte att förra året hade de rea på potteriet vid denna tid och mycket riktigt hade de rea. Vi gick runt en stund men valde en bra stentavla. Kändes bra är vi körde därifrån eftersom det blev väldigt billigt med reapriset.

Sedan körde vi hemåt för jag hade vissa önskemål om inköp hos vår Super-U. Så vi svepte förbi alla affärer för de var vi inte intresserade av idag.

Mot Sherwoodskogen som JR brukar säga. Den byn till höger är inte vår utan den ligger lite lägre ned bland vinfälten till vänster. Vid Orb-dalen som den heter. Men det är en vacker syn när man kör hemåt.

Inget är photoshoppat utan det är såhär det ser ut på vår väg hemåt. Just idag hängde molnen tungt över bergen där Centralmassivet börjar.

Jag blev för övrigt nöjd med mina inköp och att det fanns fyllda tomater som vi ska äta till middag ikväll.

Kyliga vindar men ingen frost

Annonser

JR klagade på vinden idag och även på brödet. Han börjar bli fransos när brödet inte är till belåtenhet. Vi börjar bli vana med gott bröd och minsta fel märks direkt av min brödköpare. Men jag håller med och bättre har vi ätit. Jag lade lite plåster på såret och gjorde goda bröd till lunchen. Fast JR har varit på ett lite oggigt humör hela dagen. Tror kylan som varit har orsakat detta. Många ontar ploppar fram när det är kallt. Så ikväll blir det en brasa i spisen.

Det finns ju de som har det värre. Ingen bra bild på tvn till exempel. Bara att klättra upp och försöka göra något åt det hur kallt det än blåser. Tror att det är många som fortfarande använder vanlig antenn här i byn. Vi gör ju inte det och har aldrig problem.

JR körde en ryktning på Turbo idag med och sedan ett varv med snabeldraken. Bara att bita ihop och uthärda denna fällning. Tänker tillbaka då vi 2019 körde ner hit och hur det vällde ut pälshår när vi öppnade dörren till husbilen. Då utvecklade jag min teknik med att använda tofflorna att rulla ihop pälsen på golvet. Gick utmärkt då vi har matta på golvet där, men här i huset fungerar det inte.

Nu ska det bli varmare på nätterna och dagarna så vi ser framåt med tillförsikt. I morgon ska det bli en kort sväng till Beziers för en del inköp och jag behöver handla på Super-U här i byn. JR håller på att uppdatera sin toalett med allehanda saker. Något jag faktiskt tjatat om ett tag nu. Det är ju vår enda toalett med dörr och även då vår gästtoalett så den bör se trevlig ut. En handukstork, draperier framför gaspannan och en skjutdörr är planerade.

Snart, snart kan vi ha dörren öppen till trädgården hela dagarna.

En liten tur idag

Annonser

Regn på morgonen och en åskknall som fick Turbo att flyga upp till mig i sängen. Nåväl vi hade ingen brådska utan tog det lugnt när vi väl steg upp. Kuma verkar bra i magen då han sovit som en stock hela natten. Ris gör susen till upprörda magar. Jag har haft allehanda konstiga drömmar och vaknat titt som tätt. Men förkylningen verkar ha planat ut.

Dimmigt värre uppe bland bergen. Verkar regna där borta också. Mot Beziers och Jardin. De hade inte de tabletter för stela leder så jag insisterade på att vi skulle köra till Portiragnac och pharmacia där. Ett bra beslut för där fick vi tag i rätt tabletter till Kuma. En månads dos och nu hoppas vi att hans leder ska må bra av det.

Vi bestämde oss för att köra en ny väg hem efter att ha varit på pharmacian. Här är flaggorna på halv stång för att hedra den lärare som blev halshuggen för ett par dagar sedan. Landet sörjer en medborgare som endast utförde sitt arbete med att undervisa och säkert ville försöka göra skillnad. Fransmännen värnar om åsiktsfriheten och de som försöker vanhedra det ska få sitt straff.

Vi hade hamnat i de gamla delarna av Beziers och det var ju bara för oss att köra på.

Gamla staden rakt upp, nehej tack det funderar vi inte ens på. Där borta kommer en mötande bil och gissa vad vi hade behövt göra då?

Inte en tanke på att svänga till vänster där kan jag försäkra.

Framåt kamrater sade jag som agerade gps idag. Lennart fick vila för han hade nog fört oss till helt galna ställen. Men JR litade på mig som dirigerade på instinkt.

Därför fick vi se denna helt underbara muralmålning. Den föreställer slussarna som går genom Beziers. Till höger är slottet och nu är vi verkligen i gamla kvarter.

Ganska pampig bild om jag får säga så. Palatset i Beziers där fler hundra katarer dödades av fransmännen. Vackert och så säger JR att La romance har reklam på denna gata. Jaha, ja här är de gamla kvarteren som vi ville undvika.

Sockerrondellen förde oss ut från staden. Vi har ett likadant sockerpaket hemma. Nu tog vi vägen mot Thezan och hem.

Älskar dessa fina alléer och ju närmare vi kom hem lättade molnen. Vi bor bäst enligt min åsikt. Men det är alltid roligt att se nya platser.

I morgon ska vi kapa trädet.

På rymmen eller?

Annonser

Idag är eller skulle det vara lite kyligare väder. Då beslutade vi att det skulle vara lämpligt att göra en inköpstur. Men vi visste också att apan hade ledigt idag då alla franska barn är det. Skönt att vara borta från hemmet då.

Ut och iväg mot ja….

Till veterinären för att klippa klorna på hundarna som verkligen behövde det. Vi köpte även tuggben i denna affär.

När det var klart en snabb frukost på Lidels parkering. Lite inköp och vi hade mer i tankarna.

Jag hade lite mer att köpa och nu bar det av mot Vias.

Sedan hem med allt eller hur. Det var varmt.

Home sweet home.

Sådärja nu är frukostbordet på sin plats.

Här ska vi sitta och dricka vårat morgon kaffe. Direkt utanför köket.

Och ja det är ett langedocs kors. Vi har ju ursprung från tempelriddarna så det passar bra. Känns hemma för oss.

Ny dag i morgon. Torsdag sade almanackan.

Ljusning i tunneln

Annonser

Äntligen ska inlåsning börja släppa en del för oss. Affärer ska få öppna och vi röra oss 10 mil utan papper, från bostaden. Munskydd är ett måste och vi får se om vi kan hämta någonstans eller köpa. Annars får väl symaskinen komma fram och så får jag sy ett par. Det ska finnas instruktionsfilmer på hur de ska se ut, så det ska jag klara av.

En annan färg på himlen idag och lakanen hänger på tork efter att jag kört dem i tvättmaskinen. Det blåste lite så parasollet var lite oroligt men jag hade det uppe när jag satt ute med hundarna.

Gräset har växt en del men det tycker Kuma bara är skönt. Får hålla koll på hundarna idag för Turbo är väldigt höglöpande och springer runt med hög svansföring. Tur att lilleman är till åren för han springer inte efter. Det orkar han inte.

Nu är vårat fina konstverk klart. Jag har funderat på vad som ska få klättra på det och idag kom jag på det. JR tycker också att det är en bra idé.

Det blir rosor eftersom de trivs väldigt bra i detta klimat. Ska leta efter värmetåliga sådana som dessa jag har framför fönstret i rummet. De blommar från i början av mars till slutet av december. Blir ett fint färginslag på det gamla staketet och så får vi en liten rosenträdgård där. Allt detta ska köpas in efter den 11:e maj. Vi har ju en Jardin precis utanför vår by. Lite mer vill vi också köpa som trä till framsidan. JR ska bygga ett trädäck och sedan tror jag att vi köper en pergola där wisteria = blåregn ska få utgöra tak.

Bouganvillan mår bra vid bänken. Men riktigt tät är den inte ännu. Tänkte först ha sådana vid gamla staketet och hittar jag inte rätt rosor så får det kanske bli sådana. Jag vet ju inte vad  som finns nu efter inlåsningen och om leveranserna börjat komma igång ännu. Hoppas verkligen potteriet nere vid vägen mot Vias öppnat för mina stolar och bordet står ju där.

Det pratas även om inte EU kan utarbeta något slags turistvägar så den näringen kan köra igång. Många länder vid Medelhavet har ju en stor inkomst från just den delen och kanske kan det bli något.

Men att det ska bli som vanligt händer nog inte under detta år. Teatrar, biografer och restauranger får inte öppna än på länge. Då lär inte turister vara så benägna att ta sig ned hit. Sedan tänker jag på att turisttäta områden som Mallorca och Benidorm kan ske mår bra av detta i slutänden. Dessa suparresor som ungdomar gjort får kanske ett slut här och det hade väl bara varit bra. Tror även att resorna med flyg blir väsentligt dyrare än de varit. Det innebär att endast de som verkligen vill till medelhavets länder åker. Seriösa turister är väl det länderna vill ha. Då menar jag de som vill uppleva en annan kultur, mat och atmosfär.

Men det återstår att se hur det blir.