Våren är här

Annonser

Passar på att borsta pälsklingar nu när det är varmt ute. Ena sidan klar på Turbo, nu ska andra sidan också få en borstning. Sedan är det Kumas tur. Men han fäller inte lika mycket.

Sedan är det bara för fåglarna att plocka material till bobygget. Duvorna har redan spanat in oss.

Igår moppade jag uterummet och idag byter Mr J vatten i bubbelbadet. Brunnen är fylld och Unkas har provsmakat vattnet. Han tycker om att dricka ur det rinnande vattnet.

Jag ska strax gå bort till pappa och sedan handla åt honom. Behöver även köpa mer livostin. Skönt med en solig och varm dag.

Rabatten

Annonser

Efter en något disig morgon, bröt solen fram och molnen skingrades. Hundarna fick en långpromenad före frukost och jag kunde inte motstå att fota tomaterna.

De är så förföriskt vackra nu. Äntligen smakar de gott. Jag är förtjust i tomater och har alltid ett par skivor på frukostbrödet. Likaså färsk gurka. Mina favoriter bland grönsaker. Unkas och Turbo sitter som ljus och väntar på att få en bit tomat och gurka. De älskar grönsaker. Kuma är inte så förtjust, men när jag lägger det i maten äter han. Jag brukar skiva ner rå morot i hundarnas mat. Det slinker ner i ett nafs.

Idag var det min rosenrabatt som fick sig en ansning. Nu är de nedklippta och allt ogräs borta. Ny fin jord har de fått kring rötterna. Det är bara att växa och dofta för dem.

Mr J tog sig an husbilen och nu är alla tankar rena och inuti är det rent och snyggt. Bestick och porslin ska få en körning i diskmaskinen. Snart är det dags för premiärturen för i år.

Dags för ett glas rose.

Förbereder för sommaren

Annonser

Nu är hela framsidan av huset klart och luktärtor är sådda. Rabatten har fått ny jord. Hundarna har varit ute hela dagen och nu är de trötta.

Det tar på krafterna att hålla koll på människor som är än här och än där. Turbo har lekt med både Unkas och Kuma. Hon är på väg in i höglöp, så vi håller ögonen på hundarna.

Nu återstår torkning inomhus och Mr J har tagit sig an husbilen. Det blir dammigt trots att vi haft pyjamasen på. Jag har planterat om lite blommor i krukor inomhus och är nöjd med mitt inköp av nya växter.

Lördagen rullar på och snart är det dags för bad i bubbelbadet. Ska bli skönt.

Så grönt

Annonser

På endast en vecka har naturen slagit om från brunt och grått, till olika nyanser av grönt. Jag älskar den färgen och våren är bästa tiden att uppleva alla nyanser. Mr J har med hundarnas hjälp både klippt gräsmattan och sått gödningsmedel. Nu förväntar vi oss att den om åtta dagar ska skifta i gröna nyanser.

Tekniknisse var här i förmiddags och nu har vi ljud på tvn i biblioteket. Känns nästan som lite lyx efter alla dagar med stumtv. Dessutom har vi fått tillbaka alla kanaler och även de vi inte hade tidigare. Därför har vi inte tittat på tv idag. Men ikväll blir det tittande.

Våra räkningar är betalda och vi känner oss väldigt nöjda med att ha dragit ned på utgifterna rejält. Allt onödigt är borta och nu kan vi unna oss det vi verkligen vill. Det jag kallar onödigt är ju sådana utgifter man har som arbetande människa. Nu när vi inte tillhör dessa längre tänker vi inte heller betala för tjänster vi inte kan utnyttja.

Blev fruktansvärt upprörd när jag fick veta att domar för våldtäkt oftas innebär böter,fotboja och lägsta fängelsestraff är två veckor. TVÅ VECKOR!!! Ja, ni läste rätt. Kemisk kastrering eller fängelse i minst ett år skulle jag förespråka. Är gärningsmannen (är oftast män, även då det gäller brott mot homosexuella) flykting så ska utvisning ske direkt efter avtjänat straff. Jag ser ibland på program med poliser i andra länder och blir upprörd hur flata vi är i Sverige. Jag förespråkar strängare straff för alla som gör övergrepp på djur och människor. För att inte tala om de som dödar andra levande.

Sådärja nu fick jag utlopp för den ilskan jag burit på hela dagen. Nu ska jag ösa kärlek över mina nära och kära.

Shopping, shopping, shopping

Annonser

Idag var det dags för en tur till Trelleborg och inköp. Vi behövde fylla på i kylen och frysen. Men först lite shopping i Valen gallerian.

Trots mörka moln på himlen, sken solen hela tiden.

Maten handlar vi alltid på Lidel och idag hade vi tur. Mr J stod och tittade på blomjord, men jag tyckte att vi hade handlat tillräckligt, så det fick bli nästa gång. Killen i kassan talade om för oss att vi kunde ta en säck jord från pallen vid utgången. Mr J frågade hur mycket man måste handla för, innan man fick två säckar. Killen tyckte att vi kunde ta två. En dam i kassan bredvid oss gav oss den säck hon fick. Så vi körde hem med tre säckar jord. Precis så mycket vi behöver.

Ibland har man tur. När vi kommit hem öppnade himlen sig och det kom en rejäl regnskur. Nu ska vi ta det lugnt resten av dagen och hundarna sover efter att ha vaktat huset.

Lite regn och lite sol

Annonser

Vädret är mer som det brukar vara såhär års. Fast jag är glad att regnet kommit på natten och tidig morgon. Så hundarna har varit ute hela dagarna.

Nu har det blivit lite färg i trädgården och snart blommar våra träd. Så härligt med färg.

Idag har vi teknikern från canal digital här och förhoppningsvis har vi tv i alla rum, när han kör härifrån. Vi har käbblat med ordetmottagarna i två veckor nu, så det är skönt om allt blir klart. Just nu har vi endast fyra kanaler kvar som är marksända och snart släcks de också.

Hundarna sköter sig exemplariskt och jag är väldigt stolt. De ligger bara och tittar på när teknikern går omkring. Turbo var lite nyfiken i början, men nu struntar hon i vad han gör.

Solen skiner idag

Annonser

Vi har härliga dagar just nu och tillbringar tiden ute i trädgården. Hundarna njuter av att få vara där. Igår klippte Mr J gräset för första gången denna sommar. Inte för att den ser särskilt fin ut, men den har tagit sig bra nu när värmen kom. Jag planterade ett par krukor till uterummet igår och städade huset. Idag har jag endast vattnat blommorna inomhus. Nu ska vi njuta av det fina vädret.

Tulpanerna har tittat fram vid hjulet och krokusarna har blommat färdigt. Om någon vecka ska jag så alla frön och hoppas på att luktärtor ska komma upp. Förra året var det dåligt med blomningen, men året innan var det så fint. Det luktade lång väg och var väldigt vackert.

Nu återstår bara att klippa ner rosorna och det får vänta lite till. Vi har ju gubevars valborg snart och som alla vet kan vädret vara riktigt lurigt då. Jag har varit med om att det har snöat då. Det hoppas jag att vi slipper i år, för nu har vi haft tillräckligt med vinter.

En öl 🍻 på bänken blir det idag.

Den första av mycket

Annonser

Idag såg jag den första humlan. Vi höll nästan på att krocka. Jag var väl lite morgontrött när vi gick långpromenaden i morse och humlan var säkert trött efter vinterdvalan. Det blev varmt, riktigt sommarvarmt och naturen gör allt för att vakna. Jag preparerar mig noga med medicin och det fungerar rätt bra.

En fluga tog en lov inne i huset och även om den kan vara jobbiga så blir ändå den första flugan välkommen. Jag har riktigt längtat efter surret.

Passade på att vara ute i trädgården och även ansa elefantgräset och en buske. Det ser ut som att jag lekt med en katt idag. Mina armar är fulla med rivmärken. Hundarna är helt slut efter att ha varit ute hela dagen. Förhoppningsvis blir det en fortsättning på vädret i morgon.

Vinterjackorna och regnjackorna är körda i tvättmaskinen och jag hoppas att de inte behövs på länge. Nu har vi även sålt vår gräsklippare. Den stora som vi kallade monstret har fått ett nytt hem. Vi klarar oss bra med den mindre, nu när vi inte har ett företag. Den tog onödig plats i garaget. Det är riktigt luftigt där nu.

Gräset växer varje dag och börjar bli riktigt grönt på flera ställen. Något som Kuma verkligen uppskattar.

 

Värmen kom

Annonser

Temperaturen har stigit åtskilliga grader och vi är utomhus. Jag blev så glad när mina fina små påskliljor klarade snön som kom.

De lyser upp så fint på framsidan.

Turbo njuter av att få vara ute. Hon har sprungit rundor och nu är hon trött. Deras frihetstid har kommit och nu har vi öppet ut hela dagen.

Jag ska klippa lite buskar och kratta bort skräp som blåsten orsakat. Lite småpyssel.

Måndag i april

Annonser

Regnat inatt, men när vi gick ut hade det torkat upp bra. Jag preparerad med allergimedicin och + 9 ute. Vi tog på vinterjackorna och det visade sig vara lite för varmt. Det blir vårjackor i morgon. Varma och nöjda kom vi hem och gjorde en god brunch. Så skönt att kunna äta i lugn och ro, precis när man själv vill. Därför kör vi med väldigt sena frukostar om dagarna.

Jag har matat tvättmaskinen och torktumlaren idag. Mr J tvättade huset. Han körde hötryckstvätt på alla trädelar på huset. Skönt med tegelhus, så det inte blir hela huset som måste tvättas. Eftersom vi tvättar allt trä, behöver vi inte måla så ofta. Faktum är att vi inte målat på sjutton år. Flera av våra grannar tvättar inte utan de är tvungna att måla sitt trä med några års mellanrum. Vill man slänga ut pengar på färg så varsågod.

Så denna måndag förflöt rätt snabbt. Hundarna verkar lite vårtrötta, utom Turbo då som verkar vilja visa upp till bevis varför hon heter så. Hennes två pandor har fått ordentliga flygturer och dansat runt på mattan i stora rummet. Hon kanske har fått vårfnatt eller så är hon på väg in i löp. Jag tror det senare, men det kommer att visa sig rätt snart.

+14 idag och molnen har skingrat sig, så jag planerar en trädgårdsdag i morgon. Tror hundarna kommer att uppskatta det. Därför har jag bokat sol och varmt väder i morgon.

Kuma och Unkas vet inte vad de ska tro om virvelvinden Turbo. Hur ska vi få stopp på henne? Ha ha…