Tror knappt att det är sant

Annonser

Pappa och jag har vunnit på v75!!! Inte så mycket men vi får ändå ut ca 4000:- var. Tack, tomten för den julklappen alla pengar är alltid välkomna. Jag som aldrig vinner på lotteri eller tips, har vunnit. Gissa om jag är glad? Ett löjligt leende sitter i mitt ansikte just nu.

Inget regn idag heller och det är ju nästan som att vinna på lotto. Var precis hem till pappa och tittade på hans rullstol. En sprillans ny har han fått och nu står den ihopfälld i hallen. Han har till och med provåkt i den inne. Det tyder på att han är ganska glad att ha den. Som jag har tjatat på honom i snart två år. När jag frågade om vi skulle gå till minneslunden på julafton sken han upp. Han har nog saknat att gå dit. Nu kan vi gå dit precis när han helst vill göra det. Han har nog insett vilken frihet detta ger honom. Att få följa med till affären och handla när han vill och se lite folk. Jag ska ta med en rutig pläd som han kan ha på benen när det är kallt ute.

För mig är det dags att ge mina älskade hundar mat.

Augusti 2014 009

Det blir inte ben idag utan torrfoder och lite grönsaker.

Måndag avklarad

Annonser

Fick glädjande besked idag att pappa får sin rullstol i morgon eftermiddag. Skönt att veta så det inte blir jobbigt inför jul och nyår. Planerar att ta med honom till minneslunden och tända ett ljus för mamma på hennes födelsedag. Tror han skulle bli glad att få komma dit eftersom han inte orkat gå på ett helt år. Blir ju inte samma sak när jag går själv och sedan berättar att jag varit där. Hon skulle fyllt 87 år denna december. Sedan ska vi till banken och ordna en ny legitimation åt pappa, då han inte behöver sitt körkort mer.

Det andra som gladde mig idag var att vi slapp regn på våra promenader. Det duggade lite ett tag men sedan var det uppehåll och blåsten gjorde att mina ögon tårades, men hundarna blev inte så smutsiga. Nu har de fått sina tuggben och Kuma vill leka. Han pockar på Unkas uppmärksamhet, men jag vet inte om han är så pigg på lek just nu.

Planerar lite inköp för att kunna baka kanelbullar.

Grattis Pappa!!

Annonser

Igår bjöd vi på födelsedagsmiddag och alla tyckte den var god. Pappa hade svårt att kliva in i färdtjänstbilen och ville först inte komma. Jag åkte dit med mannens bil och med lugn och ro följde han med. Vår bil är inte så hög och han kan lätt sätta sig i den. Men nu ska jag beställa en rullstol som vi kan köra honom i till jul och nyår. Vi kunde ju inte äta middag utan pappa som fyller 89 år idag. Jag ville ha honom med oss och tror han tyckte att vi hade väldigt trevligt.

Nöjd glad och lite historia

Annonser

Känner mig ytterst tillfreds med dagen. Hundarna fick gå de rundor de ville och Kuma log hela tiden vi gick på hans väg ute på landet. Han älskar att se ut över fälten, lyssna på alla ljud och sniffa i luften efter alla vilda djur. Ljuset kom tillbaka idag så jag dristade mig till att gå på landsvägen den bit vi måste för att komma till Kumas väg. Det droppade visserligen på slutet, men vi blev inte våta.

Sedan har jag handlat åt pappa, duschat honom och bytt lakan i hans säng. Rakade honom innan han fick på sig rena nytvättade kläder och när jag lämnade honom satt han med kaffekoppen och nyinköpt kanelbulle i handen. Det tar alltid tid att göra allt detta för honom, men det är värt all tid. Jag ser hur mycket han uppskattar att få denna hjälp.

Nu har jag läst en stund efter att hundarna fått sin middag och njuter av ett glas rött. Välförtjänt i mitt tycke. Känner mig så nöjd med dagen och mår så bra trots värkande rygg. Med lite vila släpper det säkert.

Köpte två julstjärnor att sätta i fönstret i burspråket. Av någon anledning brukar alltid den växt som står till höger om vår sjuarmade ljusstake dö efter ett tag. Nu har den gjort det och hela burspråket haltar i mina ögon. Kan berätta att vår ljusstake är en äkta menora, skänkt till mannens morfar. Han var utbildad flygare och flög in i Tyskland under kriget för att hjälpa judar fly. Planen stod tankade och klara på Bulltofta flyplats på kvällen när de frivilliga flygarna kom dit. De flög lågt för att komma under tyskarnas radar nära Östersjöns vattenyta. Landade på öppna platser där motståndsrörelsen tänt facklor. Människor kom fram ur skuggorna och gick skyndsamt ombord på planen, som stod med motorerna igång och startade så fort det var fullt. Sedan fördes de till skåne och Bulltofta där röda korset stod med personal för att ta hand om flyktingarna. Som tack fick mannens morfar ofta någon sak och en var denna menora som står i vårat fönster.

Jag värdesätter den högt för just denna historia. Vad den är värd i pengar har jag ingen aning om, men skulle inte vilja tappa den på foten då den väger sina modiga kilon. Nåväl i morgon ska den flankeras av två fina julstjärnor över julhelgerna och under vintern. 

Det brinner

Annonser

Jag följer rapporteringen om branden i Västmanland och min pappa som jobbat i området som ung berättar om när han var där. När farmor dog åkte pappa med sin äldre bror till Virsbo och jobbade. Han var hantlangare på en lastbil och högg timmer i skogen. Det gällde att dra in pengar till hushållet och pappa sörjde sin mamma väldigt mycket. Nu är han orolig för att branden ska nå fram till hans hemort Möklinta, men än så länge håller den sig borta. Hade jag bott i närheten hade jag ställt upp med bostad åt dem som måste lämna sina hem och även med att föra bort djur.

Förstår att elden inte är under kontroll efter sju dagar och det gör mig orolig. Visst ha jag läst om hur det brunnit på andra platser i världen och att det sker i Sverige, känns overkligt. Hoppas regnet kommer dit och kan ge hjälp i släckningsarbetet.

Trots att jag aldrig bott däruppe, känner jag en koppling genom min pappa, som betraktar den delen av landet som sin hemtrakt. Jag har läst de böcker han köpt, som handlar om den trakten och känner att några slags rötter finns där. Det får inte brinna upp.

Nu brinner det i knutarna för jag måste få klart allt med företaget.

Tgif eller hur?

Annonser

För de som inte greppat alla förkortningar kan jag ge en tröst att det tog ett bra tag innan jag förstod vad tgif stod för= thank good it’s friday. Inte ens svenska ju så det är inte konstigt att man inte förstår alla förkortningar direkt.

Men nu är det dags att avsluta dagens arbete och ta kväll. Vi har haft ett underbart väder idag och inga mörka moln i sikte. Men tyvärr blev jag sen hos pappa och hann inte göra klart mina tidrapporter, så det blir att arbeta lite i helgen. Har inet betalat alla räkningar heller så det måste jag se till att göra. Med ens blev det en kort helg för mig.

Igår skulle mannen klippa gräsmattan och då brann motorn i klipparen. Så nu återstår halva gräsmattan att klippa och om jag känner mannen rätt så kommer han hem med en ny gräsklippare idag. Där är vi väldigt lika. Kan inte lämna något halvfärdigt utan mår väldigt dåligt om vi måste lämna något så.

Jag är ändå nöjd med min dag då jag löst flera problem och sett till att pappa sover i rena lakan och är hel och ren. Men just nu är jag rätt trött och vill bara koppla av resten av kvällen. På söndag hämtar vi hem husbilen, som fått nya el-kablar,batterier och solpaneler. Den har varit hos specialistdoktorn och mår så mycket bättre nu. Det visade sig att en hel del var felkopplat och kablarna för klena, så därför fungerade inte konvertorn som den skulle och vi fick snåla med strömmen hela tiden. Nu behöver vi inte det längre och vi kan ladda datorer,mobiler, surfplattor, dammsuga och ha värmaren på, utan att oroa oss för att bli av med strömmen.

Midsommarafton

Annonser

Gått långrunda med hundarna check, ätit frukost check, varit till tobak och köpt en andel i travet på lördag check, duschat,rakat pappa check, städat uterummet check.
Nu en öl och dusch för mig.
Sedan är det dags att rensa jordgubbar, koka potatis och ägg.

Som ni märker är det full fart för mig idag.
Vi har tur med vädret också, +23 och svag vind, lite moln, men solen tittar fram då och då.

Ha det så bra allihop.

Glad Midsommar

Annonser

I morgon har jag rätt fullspäckat schema och misstänker att det bara blir korta inlägg. Ska hjälpa pappa med duschen och sedan förbereda maten vi ska äta. Pappa och ”farmor” hämtas vid fem och sedan ska vi bara ägna oss åt våra föräldrar. Jag ska även passa på att ta kort av dem då de nu är inne på sitt 89:e år och man vet aldrig om vi kan fira midsommar fler gånger. Men förhoppningsvis blir det några år till.