Har precis startat upp min ipad som kom idag. Ett erbjudande som kom från min operatör för några dagar sedan. Hade tänkt köpa en ändå så detta kom väldigt lägligt. Nu ska jag bara bekanta mig med den. Börjar med att göra ett inlägg och sedan, surfa runt lite allmänt.
Jag har gått med hundarna och vi var varma allihop efteråt. Gott med kallt vatten och skugga vill jag lova. Sedan var jag och handlade åt pappa och gav honom en välbehövlig dusch. Så nu känner han sig fräsch och luktar gott. Det är varmare idag än igår och de varnar för åskskurar inatt. Då slipper vi vattna, men gräset är väldigt högt så mannen får nu klippa när han kommer från jobbet.
Idag startade vi tidigt med dagen. Mannen vankar runt i Malmö och väntar på att husbilen ska bli klar. Sedan ska den besiktigas och jag håller tummarna att han får allt klart idag. Jag har varit en tur till Trelleborg med pappa, som skulle justera sina hörapparater en sista gång. Väl hemma har jag skrivit ut offerter och jobbat med nya uppdrag. Nu ska jag ta en paus med en kopp kaffe innan det är dags för hundrastningar.
Denna arbetsvecka har verkligen börjat med rivstart för mig och glädjande nog har flera av förra årets kunder hört av sig om fortsättning denna säsong. Då var allt klart med mina veteraner och jag kan ta ut hundarna.
Solen som sken så fint har gömt sig bakom molnen och vinden har tilltagit. En mellandag när det gäller sommaren. På med jackan bara.
Det är mycket som ska ordnas innan vi kan fira påsk. Jag har min pappa att bry mig om. Ska handla, duscha honom och byta lakan i sängen. Om en liten stund ska jag iväg och göra allt detta. Innan har jag jobbat några timmar med mitt företag. Nu inväntar jag alla nya kunder som förhoppningsvis ska ringa efter sista annonseringen. En kopp kaffe och sedan dags igen.
Solen lyser glatt på oss efter en kall natt. Det har varit minus två och frost i gräset. Mannen hittade en död lite fågel på bänken i trädgården. Troligtvis har den flugit på fönstren i uterummet. Ibland gör de det och ibland får jag hjälpa någon lite pippi ut från uterummet då den flugit in där.
Något man aldrig tänker på när man är yngre är hur det blir vid vuxen ålder. Samtidigt som man själv blir äldre, blir även föräldrarna det. Då kunde jag gå till min mamma för att få råd och hjälp med olika saker. Något som var självklart tyckte jag då. Vissa råd följde jag och andra glömde jag bort. Så är det väl alltid.
Med tiden stod jag på egna ben och då bestod oftast hjälpen av råd och den praktiska hjälpen behövdes inte så mycket. Jag lånade mina föräldrars bil för att åka till studiestaden Uppsala. Det sista året bodde jag mer hemma än på studieorten. Jag var redo att ge mig ut i arbetslivet och hade fast sällskap som redan arbetade. Vid mina olika flyttar fick jag hjälp med att bära och sedan installera mig i lägenheter. Sista gången jag flyttade klarade jag mig helt själv och med föräldrar som blivit äldre ville jag inte heller be om hjälp.
Idag är rollerna omvända. Jag kör min pappa till olika instanser för undersökningar och annat. Ordnar hans räkningar och handlar mat varje vecka. Senaste veckan har jag även börjat se till att han sköter sin hygien. Med åren har det blivit nödvändigt att hjälpa honom mer och mer. Nu är det han som ber mig om råd och praktisk hjälp.
Allt detta funderade jag aldrig på när jag var yngre. Att en dag skulle det bli jag som hjälpte istället för att bli hjälpt. Men jag ser det inte som en börda trots att det tar en hel del av min tid. Det är en naturlig del av hur livet är. Istället ser jag det som en gåva att få vara en del av de sista åren i hans liv. Vi har nog aldrig varit så nära varandra som vi är idag. Han får ta min tid i anspråk.
Eftersom jag skulle till Trelleborg med pappa i morse, fick vi skynda oss med frukosten. Jag ville ju ha duschat och lukta fräscht. Men nu har han nya hörapparater och vi kan konversera i normal ton. Det blev som en helt ny människa. Hoppas att han ska trivas med dem.
Tyvärr, kom vi i säng väl sent inatt då ett mail kluddade till allt för oss. Ett inkommande mail kom fram i ena mobilen, men inte i den andra eller i datan. Tillslut lyckades jag skicka det till min mail och vi kunde printa ut det. Vi gav upp där och har fortsatt leta problemet idag. Det visade sig att mannen har en mailadress i ena mobilen och en annan i datan och den andra mobilen. Så skönt att jag kom på var problemet låg. Nu gäller det att han kommer ihåg vilken maildress han uppger till folk.
Därför känner jag mig lite snurrig i bollen idag. Men allt ska nog rätta till sig när allt är ordnat och jag kan arbeta med mina saker igen. Lite jobbigt att vara it-ansvarig i hemmet 🙂 .
Gårdagen gick i en hejdundrande fart. Efter promenad i hård vind, var det dags att göra en lätt städning.
Hann precis klart och duschade snabbt. Pappa och svärmor hämtades hem till oss. Hundarna blev glada över besökarna och ännu gladare när pojken kom.
Vi åt en jättegod smörgåstårta, som svärmor gjort. Kvällen gick fort och plötsligt kom taxin de skulle åka hem med.
Det blir ju mycket prat om gamla tider när äldre människor är med, men det är bara roligt tycker jag.
Pojken stannade kvar och sover fortfarande i sitt fd pojkrum, som idag är mitt kontor.
Vi har gått runt byn i regnet och ätit en god brunch efter det.
Nu ska det bli skönt med en dusch i varmt vatten.
Morgonen har rusat iväg för mig och jag har haft en hel del att stå i. Men det är bara roligt att allt tar sådan fart nu. Har bara hunnit med en kopp kaffe sedan frukosten, så nu ska jag ta en liten paus. Hundarna sover tungt efter att vi steg upp extra tidigt idag och gått morgonrundan. Så allt flyter på i vanlig ordning.
Ingen sol ute idag men desto mer inomhus efter denna morgon. Lillördag är det ju också och nu drar det mot helg. Jag har inte ätit någon semla ännu eller fettisdagsbulle som det kallas ibland. Men jag tänkte köpa några på fredag. Pappa ska också få ett par. Idag är han och spelar bridge med sina vänner. Om han inte kommer så blir han hämtad så han tyckte att det var bäst att pallra sig dit. Bra tycker jag. Det är viktigt att hålla igång hjärnan även om kroppen är lite skröplig.
Duggregn möter oss i södra delen av landet idag och det efter en vecka med sol. Men vad gör det när helgen snart är här. Sitter och arbetar som bäst, med en kaffekopp vid sidan. Man tänker så bra då. Hundarna ligger utsträckta runt omkring skrivbordet och sover. Precis som jag drömt om att få ha det.
Efter hundrastningarna ska jag handla åt pappa och sedan hjälpa honom klippa naglarna. Inte lätt att göra sådant då handen blivit darrig. Sedan blir det lite mer jobb och helg.
Jag ville att alla skulle samlas och försöka lokalisera hunden som är på rymmen, men ägaren ville inte det. Visst är det en besvikelse, då vi troligtvis hade hittat den. Nu får de göra som de själva vill och jag spanar då jag är ute som vanligt. Fick mitt första elaka meddelande igår och konstigt nog kändes det inte något alls. Varför bry sig om dumhuvuden? Lite roligt är det ändå att jag provocerat så pass att någon spyr galla. Är lite nöjd över det.
Med åtaganden på morgonen rusar dagen fram i rekordfart. Var med min far till hörcentralen på morgonen, så nu får han nya fina hörapparater om någon månad. Jag vill att han ska ha ett liv med livskvalité, vilket innebär att höra vad folk säger och kanske en fågel sjunga. Men det tar alltid för äldre människor att komma till skott och efter noga överväganden fick han hörselterapeuten att beställa tid åt honom. Tror att pappa kommer bli mycket nöjd när han väl fått apparaterna.
Väl hemma bokade jag in några uppdrag till mina veteraner och nu är vi ordentligt på gång igen. En positiv morgon och nu hoppas jag att dagen fortsätter på samma sätt. Dimman som var i morse har lättat och även om inte solen visar sig, så är det fint väder. Det regnar inte och det blåser inte.
Jag ska ge mig på skutt igen om några minuter och snart har tisdagen blivit ett minne blott.
När man kommer upp i en viss ålder, blir man ofta den som får ta hand om sina föräldrar. Omvända förhållanden mot när man var liten. Jag är i den sitsen och eftersom det endast är min pappa kvar, blir jag nog lite extra omsorgsfull. För mig är det viktigt att han får ha sin värdighet och självständighet i behåll. Han har alltid varit en stark och aktiv människa i hela sitt liv, tills benen började svikta. Idag klarar han inte av att gå långa sträckor och har ramlat några gånger. Därför har jag blivit hans ben.
Idag var vi till vårdcentralen, för spolning av öronen. Efter att ha arbetat vid järnvägen i många år, har hans hörsel bara blivit sämre med åldern. Därför är det viktigt att få bort vaxproppar då de uppstår. Allt gick bra och sedan tog vi en sväng till butiken, banken och tobak, för att göra lite inköp med mera. Jag lämnade av en nöjd pappa och nu kan han svara i telefonen igen.
Ibland känns det lite jobbigt med all den servicen han behöver, men så stannar jag upp och tänker på hur mycket han gjort för mig tidigare. Han tog tåget från norra Dalarna till Göteborg, för att hjälpa mig sätta upp lampor och annat, då jag flyttade dit. Han offrade flera dagar på att jag skulle få det bra i mitt nya hem. Det är bara en sak av många han gjort för mig. Vad hade jag gjort utan hans hjälpande händer? Nu när han är så beroende av min hjälp, gör jag det med glädje.