Nästan klara

Annonser

Dagen försvann så snabbt igår och jag hann inte skriva fler inlägg. Var till pappas gamla lägenhet och rensade ut det sista, så nu är det bara att tömma lägenheten. Sedan gick jag till pappa i vanlig ordning och pratade en stund. Han hade pratat i telefonen som fungerar bra, vilket vi ville veta. Men en sak kändes märklig och det var att han pratat med min syster som jag inte har någon kontakt med efter att hon varit så elak mot mamma. Nåväl min gudfar har avlidit i hög ålder och jag har väntat på besked om när begravningen ska ske. Min syster hade sagt att det skulle bli på torsdag och att vi inte behövde skicka blommor. Hon hade pratat med en av min gudfars döttrar. Jag skrev i messenger till min andra kusin och fick kopia på dödsannonsen och det visar sig att begravningen är nästa torsdag och att vi hinner skicka blommor.

Idag ska jag beställa en fin gravbukett från mig och pappa. Får en känsla av att min syster inte ville att jag skulle skicka något och att mina kusiner som jag betraktar som mina storasystrar trott att jag struntar i min gudfar. Detta bekräftar att min syster är elak. Tråkigt men sant.

Måste kila nu då pappa får besök om en stund och vill att jag ska vara med.

92-års kalas

Annonser

Det blev lite stressigt på förmiddagen efter att vi ätit. Mannen körde igång snabeldraken och efter ett tag började jag våt torka golven. Sedan sanering av oss själva. Nu har vi turen att våra föräldrar bor några hundra meter från oss, så vi tog hundarna och gick bort till deras boende. Trötta i både rygg och ben, var det skönt att sätta sig ned ett tag. Farmor fyller 92 år i morgon så vi åt tårta och drack kaffe. Pappa var med förstås och nu är han glad och skojar hela tiden.

Hundarna sköter sig så bra när vi är där med dem. Kuma lägger sig under bordet och lyssnar, medan Unkas först måste nosa överallt innan han lägger sig ned. Nu är de trötta och sover tungt. Vi ska bara ta det lugnt resten av kvällen och se på tv.

Tre pauser 

Annonser

Förmiddagens promenad var ut till landet och hundarna var jätteglada. Vi människor fick ont i ryggen och det beror på olika saker. Mannen är inne på andra helgen med pappas flytt och det tar på krafterna. Jag däremot är väldigt otränad och belastar ryggen fel på grund av mitt ben. 

Men med träning blir det bättre hela tiden. Snart ska jag vara tillbaka i vanlig ordning. Nu ska jag köpa ordentliga kängor att gå med, som skonar ryggen. 

Fast nu blir det brunch. 

Hoppsan vad dagen gick fort

Annonser

Det blev en dag med friska vårvindar och sol. Jag tog itu med våttorkning av huset och det ska man egentligen inte göra då solen lyser in. Det blir ju aldrig rent, utan man får gnida flera gånger innan man blir nöjd. Men nu är allt damma borta från möbler och dörrar. Nu har jag fått ner tiden till en och en halv timme och då får jag en stunds vila innan jag måste göra annat.

Hundarna blev glada då jag öppnade altandörren ut till trädgården och de kunde gå ut själva. Lite ovant tyckte nog Kuma att det var men Unkas satt en bra stund vid staketet och spanade. Så roligt att kunna låta dem få lite frihet igen och jag tänkte att det var bäst att passa på när vädret var så pass fint.

Traskade bort till pappas gamla lägenhet och packade och slängde en massa. Tyvärr har han varit rökare i många år och allt är så kladdigt och gult. Diskade några glas och tallrikar som han ska ha i sitt boende. Får vi bort lite möbler nu så känns allt bättre. Hade för få tidningar med mig och kunde inte packa allt som jag tänkt. Därför gick jag bort till pappa istället. Han fikade när jag kom men efter en kort stund rullade han in. Vi pratade en stund och farmor kom också.

Gick hem och öppnade för hundarna igen och de var ute en lång stund i trädgården. Det är ju ljust ute ända till klockan sex så de tycker om att spana mot gatan. Äntligen börjar livet bli lite roligare för dem. Om några veckor tar vi av pyjamasen från Mackan och sedan kan vi börja köra ut. Men först är det pappas lägenhet som ska tömmas och städas. Sedan kommer jag att ha mer tid att göra annat.

Jag älskar våren atschiii 🙂

Sovmorgon 

Annonser

Jag stiger upp tidigt varje vardag, men hundarna vill ha sovmorgon var dag. Därför bäddar jag inte förrens mitt på dagen. Vill inte störa när de sover så sött. 

Idag är det rensning av pappas gamla lägenhet och sedan en titt hemma hos honom, som finns på min agenda. Det är inte mycket kvar nu och det är skönt. Sedan kan jag umgås med pappa och vi ska gå in på Google earth och titta. Jag vill visa hans uppväxtort och ställen han bott på. 

Bygga upp och riva ner

Annonser

Idag är det internationella kvinnodagen och många anser nog att den inte behövs längre. Jag tycker att den behövs, kanske mer för att hedra och ära oss kvinnor. Vi lever i ett samhälle där männen är väldigt tongivande och därför har även de flesta bestämmelser och lagar instiftats av dem. Vi har litat på männen och det har visat sig vara förrädiskt. Naturligtvis har de haft sina egna situationer som referensramar och därför också format samhället efter det.

Sossarna byggde upp vårat land med början efter andra världskriget och det så kallade folkhemmet bildades. Kvinnor började arbeta utanför hemmet och vi fick semester och pension, precis som männen. Men en dag behövde staten mer pengar och de 40-talister som sett till att få förmåner som, pension, semester, förmånliga lån för att köpa hus och kapitalistvaror, bestämde att man skulle ändra detta. Nejdå, inte så att de själva skulle drabbas, utan det blev de som var födda i mitten av femtiotalet som inte skulle få lika förmånliga pensioner. Istället för att räkna de bästa åren så skulle alla år räknas. Många reagerade inte särskilt på förändringen och sedan kom pensionssparandet, som ändå skulle se till att man fick det bra.

Idag har sossarna raserat den tryggheten också och det är ofta kvinnor som drabbas. Eftersom kvinnolöner inte stigit i samma takt då deras arbeten inte värderats lika högt som männens, är många idag fattigpensionärer. Jag blir rent av förbannad när jag ser en sosseminister sitta i svt och påstå att systemet är bra. Att nu har alla möjlighet att arbeta till 65-års ålder. Det är skitsnack eftersom arbetsgivarna inte anställer någon, kvinna eller man som är över femtio år. Visst finns det undantag, men de är få. Det liv vi lever idag innebär mer stress och logistik, vilket gör att även om kroppen orkar mer, så klarar inte vårat psyke av att arbeta på detta sätt i 40 år. För det är så länge sossarna räknar med att vi ska arbeta.

Därför skulle jag vilja att vi river ned alltihop och bygger om alla regler och bestämmelser. Sveriges ekonomi bör ses över och pengar tas från annat än kvinnor och de som nu är på väg att bli pensionärer.

Dessa blommor är till alla kvinnor.

Skön promenad idag 

Annonser

Jag tömde en byrå och gick till bankomaten åt pappa efteråt. Han ville se hur mycket han har på sitt konto och ta ut lite pengar. 

Fick lite ont i benen, men det är bara positivt för nu tränar jag upp mina muskler. Vilket innebär att jag blir starkare hela tiden. 

I morgon ska jag till affären och lämna in pappas lottokuponger. Jag vill att han ska känna att nu är vi tillbaka till där allt började. Bara ny lägenhet och nya grannar. Det verkar som att han känner sig mer hemma nu och trivs. 

Fortfarande trött

Annonser

Helgen var hård för oss och jag känner mig överkörd av en ångvält. Tack, för att det finns Voltaren salva. Därför har jag i princip suttit på en pall i pappas gamla lägenhet och sorterat saker som fanns i byrån. Men när jag kom till vad som troligtvis var mammas pyssellåda, stannade jag upp. Pappa hade inte kastat en enda av de piprensare, gem, lappar och alla andra pysselmanucker som hon hade samlat på sig. Skulle kunna öppna en mindre pysselaffär om jag sparade allt. Får fortsätta rensandet i morgon.

Tittade förbi pappa och hjälpte honom att sätta upp foton på bokhyllan. Vi pratade en stund och sedan skulle han fika med de andra som bor där, så jag gick hem. Det är bättre att han lär känna dem än att han håller mig sällskap. Fy vad kallt det blåser ute idag och just nu är det snökorn i luften. Bara det inte lägger sig, för jag tänker göra några ärenden i morgon.

Hundarna verkar trötta idag och det brukar de vara på måndagarna. Annars är det inte särskilt mycket som händer i byn. Har för mig att man ska vara pigg och utvilad på måndagarna, men det gäller inte för oss nuförtiden. Måste bli en ändring på slitet varje helg snart.