Bara regn hos oss 

Annonser

Läser om snökaos några mil norrut och är glad att slippa det. Vi hann till och med gå en förmiddagsrunda innan regnet kom. 

Vi har sovit som stockar inatt och idag är vi rätt mörbultade. Det tar nog ett par dagar tills jag är som vanligt. Hundarna är trötta och det kan bero på att vi gick långrunda igår. Men de fick rå oxfilé till middag igår och det var smaskigt. Mannen fick det gratis när han handlade mat. Det var sådant de putsar bort från filéerna och sedan kastar bort. 

Idag blir det en mustig gryta på rotfrukter som kokas länge i dragon och vitlök. Det är till oss människor förstås. Hundarna får sin vanliga mat. 

Trötta och ömma 

Annonser

Efter morgonens promenad, har vi flyttat det sista åt pappa. Bokhyllan är på plats och alla hans böcker. Min rygg håller på att gå av, men med vila resten av kvällen blir det bra. 

Jag har gått 13547 steg och det är över mitt mål på 10000, det blev 6,9 km. Så mycket har jag inte gått tidigare. 

Pappa är nöjd och det blev jättefint hos honom. Lite pynt och sådant blir det i veckan. 

Hundarna har berättat hur elaka vi var som lämnade dem ensamma. Men är nöjda att vi sitter här. Nu ska det bli gott med :

Vår väder idag 

Annonser

Allt började så bra, men så fick jag det tråkiga meddelandet att min gudfar somnat in. Visserligen var han 99 år, men han har ju alltid funnits där. Nu hoppas jag att han är tillsammans med min älskade gudmor som jag saknar oerhört. 

Det var inte roligt att behöva berätta för min pappa att hans storebror är död. Nu har alla hans syskon dött och han är ensam kvar. Vi pratade länge om det och han berättade minnen från sin barndom. De var riktigt nära alla fyra syskon då de mist sin mor tidigt i cancer. Pappa var tonåring och den enda av syskonen som bodde hemma då. En förlust som alltid präglat honom. 

Jag är glad att finnas där för pappa nu och vi ska ha många fina stunder tillsammans. 

Blev lite vår också 

Annonser

Kuma sprang runt hörnet och Unkas sitter och väntar på honom. Orkar inte gå efter. Det kom en regnskur men nu är det lite blå himmel. 

Jag har ont i armarna efter en veckas packande i lådor och ur dem igen. Det riktigt värker i dem och även i händerna. Ska bli skönt när allt är klart. Har fyllt sex säckar med skräp och kläder som pappa inte kan ha. De har bara hängt i garderoben i femton år. Så länge har han bott i byn hos mig i Skåne. Det är bara i mitt uppväxt samhälle och i sitt barndomshem han bott lika länge. 

Nu tar vi kväll och väntar på mannen som snart kommer hem. 

Regnvåt dag

Annonser

Drog upp rullgardinen i sovrummet och kunde konstatera att vi hade ännu en gråmulen dag. Stod och gjorde frukostmackorna och tittade ut. Snöflingor blöta som disktrasor fyllde luften. Blev orolig och befarade att jag skulle bli sittande inomhus idag. Men det är plusgrader och snön som föll smälte innan den kom till marken. Ingen halka med andra ord. Känner mig ganska trött i fötterna efter att ha släpat tunga kartonger i två dagar. Så idag blir det lättare packning på säckakärran.

Har sovit hela natten och känner mig utvilad. Det är första gången på flera dagar som jag inte vaknat på natten. Jag har nog haft mycket i huvudet inför pappas flytt. Nu är han här och jag kan slappna av. Mannen ringde farmor som kunde berätta att pappa troligtvis fått en eller två kompisar. Hon pratade om att en av gubbarna på boendet också tycker om sport och att spela på hästar. Pappa har ju saknat någon att umgås med för de han lärde känna i Oxie flyttade ju därifrån. Så är det ju på ett korttidsboende. På detta boendet stannar ju folk så länge det går och då är det lättare att umgås. Jag blev glad av att höra detta.

Mitt skrivande har fått stå tillbaka ett tag, då jag inte kunnat tänka på annat än pappas flytt. Nu känner jag att om han börjar trivas och få kompisar, så kan jag släppa min oro. Ägna mig åt att bli ännu mer rörlig. Ibland känner jag mig som ett kassaskåp som vaggar omkring. Jag har inte kunnat gjort min yoga fullt ut, då jag inte känt att det är så mycket annat som måste göras. Nu håller jag på att sätta ihop ett lätt program som jag kan börja med. Mår ju så bra när jag gör min yoga och behöver bli lika smidig igen som jag var innan olyckan.

Ont, trött och nöjd 

Annonser

Säger det ännu en gång :böcker är fruktansvärt tunga. Men nu är alla på pappas boende. Två flyttkartonger fulla och ett litet bord på toppen. Rena rama workoutpasset. 

Det var nog lite ovant för pappa, men han verkar nöjd med möblemanget än så länge. Bokhyllan återstår och sedan lite småsaker. Viktiga papper tog jag ner till honom idag. 

Jodå, jag fick med mig fjärrkontrollen till tvn. Men jag har inte en susning om hur man ställer in kanalerna. Tror att det ligger en instruktionsbok i pappas lägenhet och den ska jag ta med i morgon. 

Ja, det är lite smått och gott som ska fixas. Han fick telefonen inkopplad idag och vi provade så att den fungerar. 

Sitter och har en pratstund med Kuma som är väldigt duktig på att svara verbalt. 

I byn

Annonser

Där rullar de in pappa på boendet och mitt hjärta skuttar av glädje. Jag har suttit och spanat bort till äldreboendet, eftersom jag ser entrén från mitt fönster i biblioteket. Först tänkte jag gå bort dit, men sedan känner jag att det blir så mycket ändå när han kommer att han ska få landa i sitt rum först. Sedan har jag en del att göra här hemma och även saker att plocka i pappas lägenhet som ska ned till boendet. Vi vet ju inte riktigt när lägenheten blir uthyrd igen. Men mars månad har vi säkert på oss att tömma den.

Det är första vårmånaden idag och det känns skönt. Mannen köpte några krukväxter igår som behöver planteras om och nu hoppas jag på att det ska vara uppehåll idag så jag kan stå vid min planteringsställning och göra det. Det blir så kladdigt att hålla på i garaget.

Igår testade jag att ha på mig allvädersstövlarna och fick på mig dem. Men jag blev trött i ryggen av att gå med dem, så idag blir det kängorna istället. Gav bort mina pensionärsskor i filt till farmor, som blev glad över det. Ska köpa mig ett par tunnare kängor senare.

Nu ska göra klart några blanketter som ska skickas in efter att pappa skrivit under dem. Hundarna sover i vanlig ordning och jag tänker låta dem göra det ett tag till. Möts bara av grr, om jag försöker kela med dem.